300732 Der digitale Bystander-Effekt – Wie Marcel Heße zu einem Meme wurde (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Mit der Ermordung von Catherine Genovese in New York im Jahr 1964 hat die Forschung über den Non-Helping-Bystander-Effekt ihren Ausgang genommen – sie beginnt mit dem auch heute noch immer wieder artikulierten Erstaunen darüber, dass Menschen einem kritischen Vorfall beiwohnen, ohne Hilfe zu leisten.
2017 findet in Herne ein Doppelmord statt. Der später geständige und verurteilte Mörder Marcel Heße teilte den Mord an seinem Nachbarsjungen und an einem Freund in Echtzeit auf der anonymen Plattform 4chan.org. Die meisten Nutzenden bleiben untätig, halten Heße zunächst für einen sogenannten „Bait“ (einen kommunikativen Köder), feiern seine Brutalität und spornen ihn an, weitere Gewalttaten zu begehen und auf 4chan zu teilen. Eine Dynamik entsteht, die nicht mehr nur durch den nicht-helfenden Bystander erklärt werden kann. Zwischen Aushandlungen um die Echtheit der hochgeladenen Bilder und den erlangten Meme-Status („Don’t mess with Hess!“) schaukelt sich die Kommunikation auf.
Das Seminar adressiert daher nicht nur die sozialpsychologische Erklärung des Non-Helping-Bystander-Effekts, sondern verbindet diese mit der Plattformkultur anonymer Plattformen, wie 4chan eine ist. Dabei werden Aspekte wie die Memetik und das Trolling behandelt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 12-14 U2-139 11.04.-18.07.2025
not on: 4/18/25

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M35 Fachmodul Mediensoziologie 1. Seminar Study requirement
Student information
2. Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Address:
SS2025_300732@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_445481323@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 12, 2024 
Last update times:
Wednesday, February 5, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, February 5, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=445481323
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
445481323