220103 Mimesiskonzepte in Film, Literatur und Fotografie (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Mimesis bedeutet etwas „zur Darstellung bringen“,„auszudrücken“ oder „ähnlich machen“. Mimesis kann sich auf das Verhältnis von „vorgegebener“ und „dargestellter“ Wirklichkeit beziehen, dann bezeichnet es ein Repräsentationsverhältnis. Es umfasst aber auch zahlreiche andere Formen der „An-ähnlichung“ oder „Vor-ahmung“. Mimetisches Handeln gehört zu den wichtigsten Formen sozialen, kulturellen Verhaltens und Lernens.
Das Selbstverständnis der Moderne ist bestimmt von einem grundlegenden „a-mimetischen Affekt“ (Ott), der Mimesis und Imitatio in die Perspektive einer Vorgeschichte des autonomen schöpferischen Menschen und seiner Werkherrschaft zu manövrieren gesucht hat. Im Seminar soll diese Setzung hinterfragt werden. Anstatt Mimesis in einen Gegensatz zur modernen Technik und der auf ihr ruhenden Zivilisation zu rücken, soll das fortdauernde, kulturstiftende Potential solcher mimetischer Praktiken untersucht werden, die aus dem philosophischen Diskurs und den Debatten der Kultur- und Kunstgeschichte ausgeschlossen bleiben: Exzessive Formen der Mimesis, in denen die Grenze zwischen Kopie und Original unsicher und durchlässig wird, wie beispielsweise dem Doppelgänger, der Wachsfigur, dem Abdruck. Aber auch Formen der „Teilhabe“ und des „Ahnlich-Werdens“ im Sinne von Praktiken der Transformation und Transgression des eigenen Körpers sollen behandelt werden. Schließlich wird die Untersuchung auf Filme wie Rear Window von Alfred Hitchcock (USA 1953) und House of Wax von André de Toth (USA, 1953) ausgedehnt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 16-18 X-E0-204 08.10.2018-01.02.2019
not on: 11/1/18 / 12/27/18 / 1/3/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-M-4.1 Theoriemodul Interdisziplinäres Theorieseminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2018_220103@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_134444201@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 7, 2018 
Last update times:
Thursday, August 30, 2018 
Last update rooms:
Thursday, August 30, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=134444201
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
134444201