220020 Wachstum als historische Antriebskraft und modernes Geschichtlichkeitsregime (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Wir sind gewöhnt, Wachstum als volkswirtschaftliche Beschreibungsgröße hinzunehmen. In diesem Seminar "Theorie transnational" schauen wir über diesen Horizont hinaus und betrachten "Wachstum" als transnational wirksames Geschichtlichkeitsregime (im Anschluss an François Hartog). Zu klären ist dabei zunächst, woher Ideen wie ökonomisches Wachstum und seine Grenzen überhaupt kommen? Welche historische Rolle spielte das Bevölkerungswachstum bei der Entstehung moderner Wachstumsgesellschaften? Im Fokus unseres Interesses steht, dass Wachstum nicht nur eine ökonomisch beschreibbare Tatsache ist, sondern eine Zukunftserwartung, die seit geraumer Zeit bereits alle modernen Volkswirtschaften antreibt und damit auch politische Entscheidungsprozesse -- einschließlich Wahlen -- beeinflusst. Wachstum ist Teil eines modernen Entwicklungs- und Fortschrittsdenkens. Aber kann man auch so weit gehen, Wachstum als eine Art Grundgesetz moderner Gesellschaften zu begreifen? Und was bedeutet es, wenn dieses Wachstum an Ressourcengrenzen oder an planetare -- also letztlich ökologische -- Grenzen stößt? Wachstum ist heute ins Zentrum der ökologischen Zukunftsdebatte gerückt. Dabei gilt einigen "degrowth" als als Ausweg aus der (drohenden) ökologischen Katastrophe und als möglicher Pfad in die nachhaltige Gesellschaft.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 E0-180 08.04.-19.07.2024
not on: 5/20/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-M-4.1 Theoriemodul Theorieseminar Transnationale Geschichtsschreibung, Transfer und Vergleich Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Optional Course Programme    
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 12 (1)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_220020@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_448041731@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 3
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, November 13, 2023 
Last update times:
Tuesday, February 27, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 27, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=448041731
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
448041731