230298 Soziokulturelle Theorien der Zweitsprachenaneignung (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

In dieser Veranstaltung werden wir uns mit zwei Theorierichtungen der Zweitspracherwerbsforschung beschäftigen, die Sprache und Sprachaneignung als soziale Praxis verstehen. Zum einen soll es auf Basis intensiver Lektüre von Fachliteratur um soziokulturelle Ansätze gehen, die Zweitsprachaneignung als Prozess fortschreitender Partizipation an zielsprachlichen Gemeinschaften, sog. communities of practice, beschreiben. Zum anderen werden wir diese soziokulturelle Sichtweise, um die es schwerpunktmäßig im Seminar gehen wird, um eine praxistheoretische erweitern, um uns dem Begriff der sozialen Praktik bzw. Praxis nähern zu können. Hierbei handelt es sich um ein sehr grundlegendes Konzept, denn indem Sprache immer an (alltägliche, berufliche, ...) Praktiken gebunden ist, kann sie auch nicht losgelöst von ihnen, sondern nur über die Teilhabe an ihnen angeeignet werden. Ausgehend von diesen Annahmen wird also nicht nur Sprache selbst, sondern auch die Aneignung einer Sprache als soziale Praxis verstanden.

Das Seminar führt zunächst in grundlegende Begriffe und Konzepte der soziokulturellen Theorie ein und fokussiert je Sitzung ein relevantes Konzept. Den Konzepten werden wir uns über die Lektüre verschiedener theoretischer Texte sowie über die Rezeption einiger Studien nähern. Die Erkenntnisse der jeweiligen Sitzungen sollen dabei auf Unterrichtskontexte (v.a. im schulischen Bereich) in Deutsch als Zweitsprache übertragen und angewandt werden.

Bibliography

Lantolf, James P. (2000): Introducing Sociocultural Theory. In: Lantolf, James P. (Hrsg.): Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: University Press, S. 1–26.
Lantolf, James P.; Thorne, Steven L. (2007): Sociocultural Theory and Second Language Learning. In: van Patten, B.; Williams, J. (Hrsg.): Theories in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, S. 201–224.
Ohm, Udo (2007): Informationsverarbeitung vs. Partizipation: Zweitsprachenerwerb aus kognitiv-interaktionistischer und soziokultureller Perspektive. In: Eßer, Ruth; Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.): Bausteine für Babylon: Sprache, Kultur, Unterricht … Festschrift zum 60. Geburtstag von Hans Barkowski. München: iudicium, S. 24–33.
Ohm, Udo (2021): Der Zusammenhang von Fachlernen und Sprachlernen aus der Perspektive Soziokultureller Theorien. Darstellung und kritische Diskussion zentraler Begriffe mit Überlegungen für eine grundlagentheoretische Fundierung. In: Mainzer-Murrenhoff, Mirka; Drumm, Sandra; Heine, Lena (Hrsg.): Sprachtheorien in der Zweit- und Fremdsprachenforschung. Eine Basis für empirisches Arbeiten zwischen Fach- und Sprachenlernen. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, S. 34–60.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 10-12   21.10.2022
weekly Fr 10-14 U2-139 21.10.-09.12.2022

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2022_230298@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_353484441@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, October 28, 2022 
Last update times:
Monday, July 25, 2022 
Last update rooms:
Monday, July 25, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=353484441
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
353484441