300117 Gesellschaftsdiagnosen im sozialwissenschaftlichen Unterricht (Fachdidaktische Vertiefung MEd) (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Die sozialwissenschaftliche Bildung hat drei Bezugsdisziplinen. Im Gegensatz zur Politikwissenschaft und Ökonomie wird die Soziologie oftmals stiefmütterlich behandelt. Das Seminar versucht einen Beitrag dazu zu leisten, den Wert der Soziologie für die sozialwissenschaftliche Bildung herauszustellen. Hierfür werden wir uns mit aktuellen Gesellschaftdiagnosen und ihrer Bildungsrelevanz auseinandersetzen. Auch wenn Gesellschaftsdiagnosen in der Soziologie als "unseriöses Geschäft" gelten (Bogner 2015), können sie den Lernenden Orientierung für die Auseinandersetzung mit und das Handeln in Gesellschaft bieten. Wie dies gelingt/gelingen kann, soll im Seminar erarbeitet werden. Folgende Inhalte werden in diesem Zusammenhang bearbeitet:
- Was ist eine Gesellschaftsdiagnose? Worin bestehen Chancen und Grenzen von Gesellschaftsdiagnosen?
- Aktuelle Gesellschaftsdiagnosen (u.a. Risikogesellschaft, Arbeitsgesellschaft, Konsumgesellschaft)
- Fachdidaktische Zugänge zu den Gesellschaftsdiagnosen

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 X-C4-109 09.04.-20.07.2018

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-GymGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information
30-HRSGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Das Seminar verfolgt das Ziel eigenaktiver, selbstständiger Arbeit - oftmals auch in Kleingruppen. Um eine inhaltlich fruchtbare Arbeit während der Sitzungen zu gewährleisten, ist die Bearbeitung der Basistexte sowie die aktive Mitarbeit während der Sitzungen zwingende Voraussetzung. Im Laufe des Seminars werden Präsentationen vorbereitet, die zeitgleich die Studienleistung darstellen. Ohne aktive, regelmäßige Teilnahme ist daher keine Vergabe der Studienleistung möglich.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 34
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2018_300117@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_85143887@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, January 15, 2018 
Last update times:
Monday, January 15, 2018 
Last update rooms:
Monday, January 15, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=85143887
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
85143887