230231 Gruppendiskussion (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

In der qualitativen Forschung ist die Gruppendiskussion ein Instrument, um Meinungen, Einstellungen und subjektive Theorien zu erfassen. Große Meinungsforschungsinstitute arbeiten häufig mit Gruppendiskussionen, um gesellschaftlich relevante Tendenzen und brisante Themen zu erfassen und öffentlich zu machen. In diesem Seminar soll es im ersten Block darum gehen, wofür die Gruppendiskussion einsetzbar ist, was ihre Vor- und Nachteile sind und wie damit gearbeitet werden kann.
Im praktischen Teil des Seminars soll die Methode exemplarisch in eigenen Forschungsprojekten zu selbst erarbeiteten Fragestellungen erprobt und reflektiert werden. Die eigene Forschungsarbeit wird in kleinen Projektgruppen durchgeführt. Die Arbeit in den Projektgruppen verlangt von allen Beteiligten Eigeninitiative und Kooperationsbereitschaft. Der Arbeits- und Zeitaufwand ist im Vergleich zu üblichen Lehrveranstaltungen recht hoch.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 12-14 U2-216 08.10.2018-01.02.2019
not on: 12/28/18 / 1/4/19
one-time So 15-18 X-B2-101 25.11.2018 Gruppenbuchung Frau Scheffler
one-time Mo 12-16 C3-241 10.12.2018 Gruppenbuchung Frau Urbaniak
one-time Fr 14-17 X-E0-214 14.12.2018 Gruppenbuchung Herr Kornfeld

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-FAM_ver1 Profilmodul: Forschungs- und Anwendungsmodul Projektseminar mit Forschungspraktikum Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Eintrag ins eKVV und in den Lernraum, seminarbegleitende Lektüre, aktive und regelmäßige Teilnahme am Seminar, Kleingruppenarbeit bei der Forschungspraxis und der Präsentation der Ergebnisse. Präsentation des in Gruppenarbeit durchgeführten Forschungsprojekts mit
anschließender Diskussion. In dieser Präsentation sollen das entwickelte Forschungsdesign vorgestellt, die forschungsmethodologischen Entscheidungen begründet und erzielte Ergebnisse dargestellt werden.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
WS2018_230231@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_131992086@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 9, 2018 
Last update times:
Monday, November 26, 2018 
Last update rooms:
Monday, November 26, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=131992086
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
131992086