220272 Reformuniversität und »Bielefelder Schule«. Bildungsutopie und wissenschaftlicher Alltag im Westfälischen (1969-2019) (GST) (SoSe 2025)

Contents, comment

Der 50. Geburtstag 2019 wie die aktuelle Modernisierung des Hauptgebäudes verweisen darauf, dass die Universität Bielefeld eine Geschichte hat. Das Seminar, das sich als Einführung in die neuere Universitäts- und Historiografiegeschichte versteht, zielt darauf ab, diese Historizität der Universität, ihrer Topografie und Gebäude, ihrer Forschungsstrukturen und Lehrformen zu erfassen. Wir ordnen die Gründung der Universität in die Bildungsgeschichte der Bundesrepublik ein, fragen nach Bildungsutopien, die sich mit den Reformuniversitäten verbanden, betrachten aber auch den Alltag von Forschung und Lehre auf dem Campus. Ein besonderes Augenmerk liegt auf der Entwicklung der Geschichtswissenschaft: Was verbirgt sich hinter der »Bielefelder Schule«, die sich national wie international einen Namen machte und die mythisiert wie kritisiert wurde? Was hat es damals bedeutet, in Bielefeld Geschichtswissenschaft zu studieren – und was bedeutet es heute?

Bibliography

Sonja Asal/Stephan Schlak (Hg.): Was war Bielefeld? Eine ideengeschichtliche Nachfrage, Göttingen 2015; Jürgen Büschenfeld/Bettina Brandt/Andreas Priever (Hg.): Wechselwirkungen. Bielefeld – Stadt mit Universität oder Universitätsstadt? Bielefeld 2010; Martin Löning/Gerhard Trott: Die Universität Bielefeld. Eine Geschichte in Bildern, Erfurt 2003; Vito Gironda: Was there a »Bielefeld School of History«? The Project of the New Social History in the 1970s and 1980s, in: Storicamente 19 (2023), 1-44.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 10-12 X-E0-210 25.04.-18.07.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 42
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2025_220272@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_510308447@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
42 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 25, 2025 
Last update times:
Friday, April 4, 2025 
Last update rooms:
Friday, April 4, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
basic seminar in theories in historiography (GST) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=510308447
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
510308447