250166 Theorien der Schulentwicklung (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

LehrerInnen sind in ihrem Beruf nicht nur für eigenen Unterricht zuständig, sondern sie sollen an der Verbesserung der pädagogischen Arbeit der ganzen Schule mitarbeiten. Aber: Nach welchen Prinzipien verändert sich das Schulsystem als Ganzes und verändern sich auch die Einzelschulen? Welche theoretischen Vorstellungen für diese Veränderungsprozesse gibt es? Im Seminar werden unterschiedliche Theorien der Schulentwicklung behandelt und auf konkrete Fälle aus der Schulpraxis bezogen: Kann man diese Theorien zur Analyse der konkreten Schulentwicklungsarbeit von Einzelschulen nutzen? Studierende sollen dabei Kompetenzen im Hinblick auf die Fähigkeit erwerben, sich später planend an Evaluationsvorhaben in der Schule zu beteiligen, sie auszuwerten und zu reflektieren.

Requirements for participation, required level

Interesse an der eigenen Professionalisierung wird vorausgesetzt sowie die Motivation, Theorien kritisch auf Fallbeschreibungen aus der Praxis anzuwenden.

Bibliography

Bohl, T., Helsper, W., Holtappels, H.G., Schelle, C. (Hrsg.) (2010): Handbuch Schulentwicklung. Theorie – Forschungsbefunde – Entwicklungsprozesse – Methodenrepertoire. Bad Heilbrunn: Klinkhardt
Weitere Literatur wird auf Stud.IP bereit gestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E2: Organisationsentwicklung und -forschung Study requirement
Student information
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E1: Organisations- und Schultheorie Study requirement
Student information
25-BiWi15 Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E1: Heterogenität und individuelle Förderung oder: Organisation und Schulentwicklung Student information
- Graded examination Student information
25-FS-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E2: Organisationsentwicklung und -forschung Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP2 Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E2: Bildungs- und Schultheorien Study requirement
Student information
25-UFP2_a Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E2: Bildungs- und Schultheorien Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.4.1; MG.4.4.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Studieren ab 50    
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.7.1; MU.8.1    

Die Aktive Teilnahme wird erbracht, in dem die Studierenden Empfehlungen für die Weiterarbeit einer Einzelschule abgeben, anhand derer sie zeigen, dass sie die im Seminar erarbeiteten theoretischen Ansätze anwenden und reflektieren können.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 38
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2016_250166@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78470204@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 18, 2016 
Last update times:
Wednesday, January 11, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, January 11, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78470204
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78470204