250084 Transition: Was Kinder stärkt. Fallstudienseminar Teil 1 (FS) (SoSe 2012)

Contents, comment

Der Übergang von der Kindertageseinrichtung zur Grundschule stellt nach wie vor ein aktuelles Forschungsthema dar. Neben der Einführung in die ressourcenorientierten Ansätze der Transition und der Resillienz thematisiert das Seminar zunächst die institutionell unterschiedlichen Perspektiven und Bedingungen sowie Übergangsszenarien in der Transitionsphase. Dabei werden sowohl die Institution Kindertageseinrichtung als auch die Institution Grundschule fokussiert. Daran anschließend werden Grundlagen der professionellen Beobachtung als die forschungsmethodische Vorgehensweise dieser Fallstudie theoretisch und anhand konkreter filmischer Beobachtungssituationen erarbeitet. Die Vorbereitung auf die anstehende Praxisphase in der Kindertageseinrichtung bzw. im Anfangsunterricht schließt das Seminar ab.
Eine enge Verknüpfung mit dem Fallstudienseminar „Resilienz: Was Kinder stärkt“ ist beabsichtigt.

Bibliography

Griebel, W.; Niesel, R. (2011): Übergänge verstehen und begleiten. Berlin: Cornelsen Scriptor.
Leu, H. R. et al. (2011): Bildungs- und Lerngeschichten. 4. Auflage. Weimar/ Berlin: Verlag das Netz.
Wustmann, C. (2004): Resilienz. Weinheim/ Basel: Beltz.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 T2-214 05.04.-12.07.2012
not on: 5/17/12 / 6/7/12

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.4.1.3   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.4.1.3   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.4.1.3   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.4.1.3   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.4.1.3   3 aktive Teilnahme  

Aktive Teilnahme an kooperativen Lernformen; Übernahme kleiner Aufgaben zur Seminargestaltung

No eLearning offering available
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 25
Address:
SS2012_250084@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29247201@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 13, 2012 
Last update rooms:
Monday, February 13, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
case-study seminar (FS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29247201
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29247201