250183 Ethnographische Studien im Feld außerschulischer Bildung (S) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Ethnographische Forschungsstrategien lassen sich zunächst von der radikalen Frage leiten "What the hell is going on here?" (Geertz 1983) - um soziale Ordnungen in einem (z.B. pädagogischen) Feld zu entdecken. Dieses Erkenntnisinteresse ist für die außerschulische Pädagogik insofern von Bedeutung, als Bildungsprozesse hier als "informell" und wenig greifbar gelten. In der Kinder- und Jugendarbeit wird nicht vorrangig auf Wissenserwerb fokussiert und die Teilnahme ist in der Regel freiwillig, so dass sie damit potentiell gute Bedingungen für selbstbestimmtes Lernen und Geselligkeit bietet. Im Seminar sollen nach einer Einführung in die Programmatik sozialwissenschaftlicher Ethnographie, exemplarische Forschungsprojekte diskutiert werden, die versuchen, Bildungsqualitäten in außerschulischen Feldern auf die Spur zu kommen. Dabei können (und sollen) auch Phänomene entdeckt werden, die "Eigensinnigkeiten" zeigen und erzieherische Programmatiken irritieren.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zu Text- und Quellenstudium, Forschungsinteresse/ Einnahme einer forschenden Haltung/ Bereitschaft, sich irritieren zu lassen

Bibliography

  • Althans, Birgit; Lamprecht, Juliane (2012): Bilder, Räume, Praktiken. Potentiale der Ethnographie für eine sozialpädagogische Evaluationsforschung. In: Barbara Friebertshäuser, Helga Kelle und u.a. (Hg.): Feld und Theorie. Herausforderungen erziehungswissenschaftlicher Ethnographie. Opladen [u.a.]: Budrich, S. 231–246
  • Rose, Lotte; Schulz, Marc (2007): Gender-Inszenierungen. Jugendliche im pädagogischen Alltag. Königstein/Taunus: Helmer (Unterschiede, 7)
  • Küster, Ernst-Uwe (2003): Fremdheit und Anerkennung. Ethnographie eines Jugendhauses. 1. Aufl. Weinheim [u.a.]: Beltz, Votum (Kasseler Studien zur Sozialpolitik und Sozialpädagogik, 3)
  • Hirschauer, Stefan (Hg.) (1997): Die Befremdung der eigenen Kultur. Zur ethnographischen Herausforderung soziologischer Empirie. Unter Mitarbeit von Klaus Amann. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14 Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Geschlechterforschung in der Lehre    

Arbeit in Gruppen, Teilnahme an Diskussionen + interaktiven Übungen

No eLearning offering available
Registered number: 36
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2013_250183@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38394395@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, November 5, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38394395
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38394395