250408 Kritik der diversitären Vernunft (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Der Titel des Seminars "Kritik der diversitären Vernunft" ist inhaltlich eine Anspielung auf die drei folgenden bekannten Kritiken: "Kritik der praktischen Vernunft" (Immanuel Kant, 1788), "Kritik der zynischen Vernunft" (Peter Sloterdijk, 1983) und "Kritik der schwarzen Vernunft“ (Achille Mbembe, 2013). Aus den drei erwähnten Hauptwerken werden inhaltliche Aspekte in Bezug auf aktuelle erziehungswissenschaftliche und gesellschaftliche Herausforderungen inter- und transdisziplinär (Soziologie, Geschichte, Psychologie, Philosophie, Politik, Kunst, Theater, …) skizziert und kritisch erläutert.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan

Bibliography

Kritik der praktischen Vernunft (1788) / Kritik der zynischen Vernunft (1983) / Kritik der schwarzen Vernunft (2013) / Bude, Heinz (2019): Solidarität. Die Zukunft einer großen Idee. München: Carl-Hansa-Verlag / Pfaff-Czarnecka, J. (2012): Zugehörigkeit in der mobilen Welt, Wallstein Verlag GmbH / Gerhardt, Volker (2007): Partizipation – das Prinzip der Politik. München: C.H. Beck. / Foucault, Michel (1978): Was ist Kritik? / Kant, Immanuel (1784): Was ist Aufklärung?

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 X-E0-002 11.10.2023-31.01.2024
not on: 11/1/23 / 11/22/23 / 12/27/23 / 1/3/24
one-time Mi 12-14 H3 22.11.2023

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2023_250408@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_427718607@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 18
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 15, 2023 
Last update times:
Thursday, September 7, 2023 
Last update rooms:
Thursday, September 7, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=427718607
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
427718607