250157 Zum Verhältnis von Reformpädagogik und Konstruktuvismus (S) (WiSe 2007/2008)

Contents, comment

Bereits in der Reformpädagogik zu Beginn des letzten Jahrhunderts werden spezifische didaktische Konzepte, wie z.B. die Förderung von Selbsttätigkeit und Handlungsorientierung im Lernprozess, entwickelt und in der praktischen Bildungsarbeit eingesetzt. Durch die aktuelle Konstruktivismusdebatte in der Erziehungswissenschaft, die sich u.a. auf neuere Erkenntnisse aus der Hirnforschung stützt, sowie dem daraus abgeleiteten Lernverständnis, entsteht jedoch ein neues theoretisches Fundament.

Das Seminar soll einen ersten Einblick in unterschiedliche theoretische Ansätze der Reformpädagogik und wesentliche Aspekte der konstruktivistischen Erkenntnistheorie ermöglichen. Konsequenzen im Hinblick auf die pädagogische Gestaltung von Bildungsprozessen sollen kritisch diskutiert werden.

Die Veranstaltung ist als Lektüre-Seminar geplant, eine aktive Mitarbeit in Form von vorbereiteten Diskussionsbeiträgen wird vorausgesetzt.

Bibliography

Benner D./ Kemper H. (2003): Theorie und Geschichte der Reformpädagogik. Teil 2: Die Pädagogische Bewegung von der Jahrhundertwende bis zum Ende der Weimarer Republik. Weinheim und Basel
Siebert, H. (1999): Pädagogischer Konstruktivismus. Eine Bilanz der Konstruktivismusdiskussion für die Bildungspraxis. Neuwied; Kriftel

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 16-18 U2-119 18.10.2007-07.02.2008
not on: 11/1/07 / 12/27/07 / 1/3/08

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) G.2.2; G.2.3; G.2.2   scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.1.3; MU.2.3    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 34
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2007_250157@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_4905676@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, July 11, 2007 
Last update rooms:
Tuesday, July 17, 2007 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=4905676
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
4905676