230116 Frühes Fremdsprachenlernen (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

Angesichts einer immer globaler agierenden und mobiler werdenden Gesellschaft setzt der institutionelle Fremdsprachenunterricht stetig früher ein. In diesem Seminar werden exemplarisch die neuesten empirischen Forschungsarbeiten zum frühen Fremdsprachenlernen rezipiert und deren Forschungsdesgin analysiert. Es sollen in diesem Zusammenhang eigene Fragestellungen entwickelt und für die Durchführung einer empirischen Projektarbeit verschiedene Forschungsverfahren diskutiert werden. Aus diesem Grund ist die regelmäßige Fachlektüre – vor allem auf Englisch - unerlässlich. Ausgehend von den erörterten theoretischen Grundlagen und der Untersuchungsergebnisse werden Implikationen für das Lehren der deutschen Sprache erarbeitet.

Requirements for participation, required level

Gute Englischkenntnisse sind für die Lektüre der zu rezipierenden empirischen Forschungsarbeiten unerlässlich.

Bibliography

Riemer, Claudia/Settinieri, Julia (2010): "Empirische Forschungsmethoden in der Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung". In: Krumm, Hans-Jürgen et al. (eds.): Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: Mouton de Gruyter: 764–781.

Settinieri, Julia; Demirkaya, Sevilen; Feldmeier, Alexis; Gültekin-Karakoç, Nazan; Riemer, Claudia (Hrsg.) (2014): Einführung in empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Paderborn: UTB.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 16-18 C2-144 07.04.-17.07.2015
not on: 5/14/15 / 6/4/15 / 6/25/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


3 LP werden erbracht durch Besuch des Seminars, regelmäßige Fachlektüre sowie mündliche Präsentation eines selbst ausgewählten Fachartikels in Gruppenarbeit mit anschließender Diskussion im Seminar, bei 7 LP zusätzlich Hausarbeit im Umfang von 15-20 Seiten oder 45minütige mündliche Prüfung mit 5-10seitigem Thesenpapier, benotet (schriftlich & mündlich)

No eLearning offering available
Address:
SS2015_230116@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_52809771@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 23, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=52809771
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
52809771