690230 Vertiefung zum Begleitseminar Praxissemester Sozialwissenschaften (HRGe/GymGe) (Pj) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Die Vertiefungsveranstaltung dient der Begleitung der Studierenden bei der Durchführung ihrer Teilprojekte im Rahmen des Forschungsprojekts zu Ausprägungsformen des Kontroversitätsprinzips im schulischen Praxisfeld. Die Veranstaltung ist inhaltlich eng gekoppelt an das kontinuierlich stattfindende Begleitseminar. Veranstaltungszeiten werden individuell vereinbart.
Studienleistungen:
Verfassen von Notizen, Protokollen und Memos; ggf. Dokumente und Videographie. Aktive Mitarbeit im Rahmen der Präsentation, Interpretation, Diskussion und Integration erster Ergebnisse im Rahmen des Forschenden Lernens im Praxissemester Sozialwissenschaften.

Bibliography

- Breidenstein, Georg; Hirschauer, Stefan; Kalthoff, Herbert; Nieswand, Boris (2013): Ethnografie. Die Praxis der Feldforschung. Konstanz und München: UTB.
- Grammes, Tilman (2005): Kontroversität. In: Wolfgang Sander (Hg.): Handbuch politische Bildung. 3. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, S. 126–145.
- Hedtke, Reinhold (2002): Die Kontroversität in der Wirtschaftsdidaktik. In: Gesellschaft - Wirtschaft - Politik (2), S. 173–186.
- Kroll, Gerd-Jan.; Loerwald, Dirk; Zoerner, Andreas (2007): Standards für die ökonomische Bildung in der gestuften Lehrerausbildung. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (3), S. 442–457.
- May, Hermann (2002): Didaktik der ökonomischen Bildung. 4., unwesentlich veränd. Aufl. München [u.a.]: Oldenbourg (Hand- und Lehrbücher der Pädagogik).
- Scherb, Armin (2010): Der Beutelsbacher Konsens. In: Dirk Lange und Volker Reinhardt (Hg.): Strategien der politischen Bildung. 2., unveränd. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren (Basiswissen politische Bildung, Handbuch für den sozialwissenschaftlichen Unterricht / hrsg.von Dirk Lange und Volker Reinhardt ; Bd. 2), S. 31–39.
- Schiele, Siegfried (1996): Der Beutelsbacher Konsens kommt in die Jahre. In: Siegfried Schiele und Herbert Schneider (Hg.): Reicht der Beutelsbacher Konsens? Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag (Didaktische Reihe, 16), S. 1–13.
- Schiele, Siegfried; Schneider, Herbert (Hg.) (1996): Reicht der Beutelsbacher Konsens? Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Verlag (Didaktische Reihe, 16).
- Weißeno, Georg (1996): Was in Wissenschaft und Politik kontrovers ist, muß auch im Unterricht kontrovers dargestellt werden. Probleme bei der Umsetzung dieser Forderung. In: Siegfried Schiele und Herbert Schneider (Hg.): Reicht der Beutelsbacher Konsens? Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag (Didaktische Reihe, 16), S. 107–127.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
69-PS_GymGe Praxissemester GymGe Vertiefung Studienprojekt A Graded examination
Student information
Vertiefung Studienprojekt B (Integrationsvariante) Graded examination
Student information
69-PS_HRSGe Praxissemester HRSGe Vertiefung Studienprojekt A Graded examination
Student information
Vertiefung Studienprojekt B (Integrationsvariante) Graded examination
Student information
69-PS_HRSGe-ISP Praxissemester HRSGe-ISP Vertiefung Studienprojekt A Graded examination
Student information
Vertiefung Studienprojekt B (Integrationsvariante) Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 4
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
WS2015_690230@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59727904@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, May 15, 2015 
Last update rooms:
Friday, May 15, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
project (Pj) / 1
Department
BiSEd Bielefeld School of Education
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59727904
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59727904