230333 Sprachsensibler Sachunterricht in der Grundschule (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

Wie kann ein sprachsensibler Sachunterricht die Orientierungs-, Sprach- und Handlungsfähigkeit von Grundschüler_innen unterstützen und ausweiten? Ziel des Seminars ist es, zu dem Inhaltsfeld "Mobilität" lebensweltbezogene Unterrichtsbausteine als "Miniaturen" zu entwickeln, die als exemplarische Module für Lehrerfortbildungen konzipiert werden. Für die Entwicklung der Miniaturen reflektieren die Seminarteilnehmer_innen die didaktische Bedeutung unterschiedlicher Sprachniveaus und lebensweltlicher Lernvoraussetzungen, um heterogene Schüler_innen-Gruppen im Sinne eines Scaffolding bei dem Erwerb und der Entwicklung ihres alltags- und fachbezogenen Sprachhandelns zu unterstützen.

Requirements for participation, required level

Das Studium des Fachs Sachunterricht ist von Vorteil, aber keine notwendige Voraussetzung für die Teilnahme. Studierende, die das Fach Sachunterricht nicht studieren, bringen allerdings die Bereitschaft mit, sich in sachunterrichtsdidaktische Fragestellungen sowie sachunterrichtliche Inhalte einzuarbeiten.
Das Seminar ist in mehreren mehrstündigen Blöcken während des Semesters organisiert, an denen die Anwesenheit unbedingt erwartet wird. Bitte prüfen Sie, ob Sie zu den angegebenen Terminen erscheinen können.

Bibliography

Gibbons, Pauline, 2006. Unterrichtsgespräche und das Erlernen neuer Register in der Zweitsprache. In: Mecheril, P., Quehl, Th. (Hrsg.): Die Macht der Sprachen. Englische Perspektiven auf diemehrsprachige Schule. Münster u. a.: Waxmann, S. 269-290.
Kahlert, Joachim (2016): Der Sachunterricht und seine Didaktik. 4. akt. Auflage. Bad Heilbrunn.
Kniffka, Gabriele (2010): Scaffolding. https://www.uni-due.de/imperia/md/content/prodaz/scaffolding.pdf
Spitta, Philipp (2004): Orientierung im Wohnumfeld – Erfahrungen im Raum. In: Kaiser, A.; Pech, D. (Hg.): Basiswissen Sachunterricht. Bd. 5: Unterrichtsplanung und Methoden. Baltmannsweiler. S. 151-155.
Praxis Grundschule (2013): Themenheft Mobilität. Ausgabe Juli, Heft 4.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-FD2 Fachdidaktische Vertiefung fachdidaktische Vertiefung II: Sprachdidaktik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-GER-Gru-FD2S Fachdidaktische Vertiefung im Schwerpunktfach fachdidaktische Vertiefung II: Sprachdidaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2017_230333@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_101716968@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, September 19, 2017 
Last update times:
Monday, July 24, 2017 
Last update rooms:
Monday, July 10, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=101716968
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
101716968