250269 Strukturwandel der Institutionen des Elementar- und Primarbereichs (S) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Der Elementar- und Primarbereich unterliegt seit einigen Jahren einem Strukturwandel: Diskutiert wird, inwiefern bereits der Kindergarten als Bildungseinrichtung zu betrachten sei und der Übergang der Kinder in die Schule deshalb grundsätzlich umstrukturiert werden müsse. Ihren Niederschlag findet diese Diskussion z.B. in Bildungs- und Erziehungsplänen („Bildung von Anfang an“), die in ähnlicher Form in allen 16 Bundesländern eingeführt wurden; in landesweiten Sprachstandserhebungen in Kindergärten; und in den Bemühungen der Länder, die Einschulungsverfahren und die Schuleingangsphase zu reformieren. Mit diesen Reformbemühungen sind nicht nur Veränderungen in den theoretischen Grundlagen von Kindergarten und Grundschule, sondern auch in den Anforderungen an die pädagogischen Professionen und Institutionen verknüpft. In dem Seminar werden neue Modelle für (vor)schulische Einrichtungen und die Schuleingangsphase vorgestellt und diskutiert. Die Teilnehmer und Teilnehmerinnen des Seminars entwickeln erziehungswissenschaftlich-kritische Reflexionen dieser strukturellen Maßnahmen und Prozesse.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mo 10:00-12.00 Q0-101 21.10.2013 einmalig am 21.10.2013 in Q0-101
one-time Fr 9-17:30 Q1-101 06.12.2013
one-time Sa 9-13 Q1-101 07.12.2013

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-UFP2 Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E1: Institutionalisierung von Bildung/Erziehung Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 9.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 12.1   2 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2013_250269@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38399207@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, November 18, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38399207
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38399207