301133 Einführung in die Regulierungstheorien (S) (SoSe 2020)

Contents, comment

War Regulierung bis vor wenigen Jahren noch ein enges Spezialgebiet innerhalb der rechts- und politikwissenschaftlichen, mehr noch der soziologischen Forschung, konnte in den letzten Jahren eine Verbreitung dieses Typs gesellschaftlicher Steuerung beobachtet werden, die in der Literatur mit ‚regulativer Staat’ und ‚regulative Gesellschaft’ markiert wird und auch zu einer belebten, interdisziplinären Auseinandersetzung über Regulierung geführt hat. Diese Ausweitung der Anwendung, die institutionelle Umstellung von Wohlfahrtsstaat auf Regulierungsstaat in manchen europäischen Staaten und insbesondere im Kontext der Europäischen Union haben die sozialwissenschaftlichen Behandlung dieses Themas befördert.

In diesem Seminar soll in der Diskussion des Regulierungsbegriffs reflektiert und soziologisch eingeordnet.Dazu werden einführende Texte zur Regulierung aus verschiedenen theoretischen und disziplinären Richtungen ebenso wie Fallstudien gelesen, die die Studierenden in die Lage versetzen, Regulierung als soziologisches Problem zu erkennen und in seiner Funktion und Folgen für die Regulierenden und die Regulierten einzuschätzen.

Requirements for participation, required level

keine Vorkenntnisse

Bibliography

Moran, M. (2000) The Frank Stacey Memorial Lecture: From Command State to Regulatory State? Public Policy and Administration 15, pp. 1-13

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10:00-12:00 X-E0-230 07.04.-14.07.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M11 Vernetzung: Sozialwissenschaftliche Nachbardisziplinen Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M29 Fachmodul Recht und Regulierung Seminar 1 oder Vorlesung mit Übungsanteil Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

Die Anforderungen werden zu Seminarbeginn besprochen.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2020_301133@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_188819839@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 12, 2019 
Last update times:
Tuesday, February 11, 2020 
Last update rooms:
Tuesday, February 11, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=188819839
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
188819839