250004 Innovative Ansätze zur Schulentwicklung (S) (WiSe 2007/2008)

Contents, comment

Als Reaktion auf die Ergebnisse internationaler Vergleichsstudien werden unterschiedliche und zum Teil auch konkurrierende Reformansätze zur Qualitätsentwicklung der Schulen propagiert. Das Spektrum dieser Ansätze reicht von neuen Lern- und Förderkonzepten (z.B. flexible Schuleingangsphase, offener Ganztag), ergebnis- und standardorientierten Steuerungsmodellen (z.B. Lernstandserhebungen, zentrale Prüfungen), neuen Handlungsfeldern von Schule (z.B. Öffnung von Schule) bis zu neuen Modellen der Organisationsentwicklung (z.B. Selbstständige Schule, Schule als lernendes Unternehmen). Im Vergleich sollen Stärken und Schwächen der einzelnen Ansätze ermittelt und begründete Perspektiven zur Entwicklung einer neuen Lern- und Schulkultur aufgezeigt werden.

Bibliography

Beck, Erwin u.a. (Hrsg.): Lernkutur im Wandel, St. Gallen 1997
Fullan, Michael: Die Schule als lernendes Unternehmen, Stuttgart 1999
Holtappels, Heinz-Günther (Hrsg.) Schulprogramme - Instrumente der Schulentwicklung, Weinheim 2004

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 T2-213 15.10.2007-08.02.2008
not on: 12/24/07 / 12/31/07

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.5.4.2; MA.5.4.3; MA.3.4.2; MA.3.4.3   3  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.5.4.2; MG.5.4.3; MG.3.4.2; MG.3.4.3   3  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.5.4.2; M.5.4.3; M.3.4.2; M.3.4.3   3  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.5.2; MU.6.2    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 39
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2007_250004@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_4844735@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, May 11, 2007 
Last update rooms:
Tuesday, July 17, 2007 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=4844735
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
4844735