220109 Die mittelalterliche Hanse in Quellen – Lektüre und Auswertung (S) (SoSe 2020)

Contents, comment

In dem Grundseminar Methodik steht die mittelalterliche Hanse des 14. Jahrhunderts im Mittelpunkt der Quellenlektüre. Die editierten Quellenbände des Hansischen Urkundenbuchs und der Hanserezesse sind nach wie vor die wichtigsten Grundlagen der modernen Hansegeschichtsforschung, auch wenn sie in den letzten zwei Jahrzehnten zunehmend in die Kritik geraten sind. Das Grundseminar möchte daher zunächst die grundlegende Rolle der Quellen für die Geschichtswissenschaft und anschließend die Besonderheiten der hansischen Quelleneditionen erarbeiten, um anschließend mit der Übersetzung exemplarischer Quellen die Kernarbeit von Historiker*innen praktisch und mit kritischem Blick üben.
Die ausgewählten Quellen sind in verschiedenen Variationen der mittelhochdeutschen Sprache des 14. Jahrhunderts verfasst – gute Kenntnisse der deutschen Sprache sind daher hilfreich. Ferner wären lateinische Grundkenntnisse ebenfalls hilfreich, jedoch keine Voraussetzungen zur Teilnahme am Seminar.

Bibliography

  • Brauer, Michael, Quellen des Mittelalters, Paderborn 2013.
  • Budde, Gunilla, Quellen, Quellen, Quellen..., in: Gunilla Budde u.a. (Hrsg.), Geschichte. Studium – Wissenschaft – Beruf, Berlin 2008, S. 53-69.
  • Huang, Angela, Kypta, Ulla, Ein neues Haus auf altem Fundament. Neue Trends in der Hanseforschung und die Nutzbarkeit der Rezesseditionen, in: Hansische Geschichtsblätter 129 (2011), S. 213-229.
  • Hartmann, Martina, Mittelalterliche Geschichte studieren, Konstanz 2010.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 U2-228 06.04.-17.07.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.2 Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.2_a Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4_a Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 14
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2020_220109@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_200589713@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 15, 2020 
Last update times:
Wednesday, February 19, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, February 19, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=200589713
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
200589713