250227 Schulpädagogische Diskurse zur Schulsozialarbeit: Historische Begründungen und aktuelle Bezugspunkte (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Schulsozialarbeit stellt ein expandierendes Handlungs- und Arbeitsfeld dar, das nicht nur in schulischen sondern auch in kommunalen Kontexten zunehmend an Bedeutung gewinnt. Im Seminar wird es darum gehen, die Geschichte der Schulsozialarbeit aus schulpädagogischer Perspektive entlang der historischen Diskurse aufzuarbeiten. Was sind die Wurzeln von Sozialer Arbeit an Schule? In welchem Verhältnis stehen Sozial- und Schulpädagogisches Denken und Handeln? Wie findet sich dies am Ort Schule und in der Schulsozialarbeit (aktuell) wieder?

Requirements for participation, required level

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Bibliography

Thiersch, H. (2006): Leben lernen, Bildungskonzepte und sozialpädagogische Aufgaben. In Jürgen Oelkers & Hans-Uwe Otto (Hrsg.): Zeitgemäße Bildung. Herausforderung für Erziehungswissenschaft und Bildungspolitik. München u.a.: Reinhardt. S. 21-36
Bollweg, Petra (2023): Sich (Nicht‑)Einlassen auf Schule. Lesarten, Leerstellen und Perspektiven von Schulabsentismus. Sozial Extra, 47(2), 59-62.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
every two weeks Mi 10-14 Z1-501 17.04.-17.07.2024
not on: 5/1/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Bescheinigung einer Studienleistung zu Übungszwecken besteht aus zwei Teilen. Teil 1 umfasst die verantwortliche Übernahme von Aufgaben im Seminarkontext. Das kann bspw. die thematische Gestaltung mit Ergebnissicherung (über bspw. eine kommentierte PPP) einzelner Themenschwerpunkte sein (p.P. max. 20 Minuten) oder die Vorbereitung und Durchführung einer Diskussionsmoderation mit schriftlicher Ergebnissicherung (über bspw. Verlaufsprotokoll). Teil 2 besteht in der Erstellung eines (fragengestützten) Reflexionsberichtes, der bis spätestens zum 30.09.2024 im Lernraum einzustellen ist. Weitere Konkretisierungen und Abstimmungen erfolgen in der ersten, konstituierenden Sitzung des Seminars am 17.04.2024.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 10
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2024_250227@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450789613@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 21, 2024 
Last update times:
Friday, April 19, 2024 
Last update rooms:
Friday, April 19, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450789613
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450789613