220195 Theorieseminar Geschichtsdidaktik (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Geschichtsdidaktik unterscheidet sich in einem wesentlichen Punkt von vielen anderen Fachdidaktiken: Sie unterscheidet sehr genau zwischen Methodik und Didaktik, der von Theorie bestimmten Wissenschaft vom Geschichtsbewusstsein und seinen gesellschaftlichen Ausprägungen (Geschichtskultur). Mit diesen theoretischen Konzeptionen und den dazugehörigen Grundbegriffen setzt sich das Seminar unter aktiver Mitwirkung der Studierenden auseinander. Konkrete Themen sind neben Geschichtsbewusstsein und Geschichtskultur u. a. geschichtsdidaktische Kompetenzmodelle und Narrativität; auch Fragen des inklusiven historischen Lernens können thematisiert werden.

Bibliography

- Baumgärtner, Ulrich: Wegweiser Geschichtsdidaktik. Historisches Lernen in der Schule, 2., akt. Aufl., Paderborn 2019.
- Fenn, Monika; Zülsdorf-Kersting, Meik (Hrsg.): Geschichts-Didaktik, Berlin 2023.
- van Norden, Jörg u. a. (Hrsg.): Geschichtsdidaktische Grundbegriffe. Ein Bilderbuch für Studium, Lehre und Beruf, Hannover 2020.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 08:30-10:00 (s.t.) X-E0-213 07.04.-18.07.2025
not on: 4/21/25 / 6/9/25

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3_a Modul Fachdidaktik und Inklusion Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Theorieseminar Fachdidaktik Study requirement
Graded examination
Student information
22-2.3_a_ver2 Modul Fachdidaktik und Inklusion Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Bereitschaft zur Mitgestaltung der Seminarsitzungen (und damit zugleich zum Erproben eigener didaktischer und methodischer Fähigkeiten), regelmäßige aufgabengestützte Lektüre zur inhaltlichen Vorbereitung auf die Sitzungen, Entwicklung einer Fragestellung für die abschließende Hausarbeit.

E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2025_220195@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_505149634@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 7, 2025 
Last update times:
Tuesday, February 11, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, February 11, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=505149634
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
505149634