300278 Fragebogenkonstruktion (quantitativ) (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Ausgehend von testtheoretischen Überlegungen werden wir uns im ersten Teil des Seminars zunächst mit eher handwerklichen Techniken der Fragebogenkonstruktion beschäftigen wie z.B. der Formulierung von Fragen, der Wahl von Antwortkategorien, dem Aufbau und der Gestaltung von Fragebögen. Hierbei sollen auch medienspezifische Besonderheiten (persönliche Interviews, Telefon- und Onlinebefragungen sowie postalische Befragungen) berücksichtigt werden. Der zweite Teil des Seminars beschäftig sich dann expliziter mit Fragen der Qualitätsprüfung von Fragebögen. Neben der Erörterung von Pretesttechniken geht es dabei um die Prüfung von Reliabiltität und Validität von Operationalisierungen.

Geplante Arbeitsformen
Gruppen- und Plenumsarbeit.

Lernziele und Kompetenzen
Die Studierenden lernen die Möglichkeiten, Probleme und Grenzen der Fragebogenkonstruktion kennen. Dies fördert ihre Kompetenz zur Operationalisierung theoretischer Konstrukte, ihre Kompetenz zur Konstruktion eigener Erhebungsinstrumente und ihre Kompetenz zur empirischen Hypothesenprüfung.

Requirements for participation, required level

grundlegende Methoden- und Statistikkenntnisse

Bibliography

Bradburn, N.; Sudman, S. (2004): Asking questions : The definitive guide to questionnaire design, for market research, political polls, and social and health questionnaires. San Francisco.

Bühner, M. (2009): Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München.

Dillman, D. A. (2007): Mail and internet surveys : the tailored design method. Hoboken.

Faulbaum F.; Prüfer, P.; Rexroth, M. (2009): Was ist eine gute Frage?: Die systematische Evaluation der Fragenqualität. Wiesbaden.

Kirchhoff, S.; Kuhnt, S.; Lipp, P.; Schlawin, S. (2010): Der Fragebogen : Datenbasis, Konstruktion und Auswertung. 5. Aufl. Wiesbaden.

de Leeuw, E.; Hox, J. J.; Dillman, D. (2008) (Hrsg.). International handbook of survey methodology. New York.

Moosbrugger, H.; Kaleva, A. (2007) (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion. Heidelberg.

Mummendey, H. D.; Grau. I. (2008): Die Fragebogen-Methode. Göttingen.

Porst, R. (2011): Fragebogen: Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Theory and Methods Classes   Methods Class. Can be credited for Stream A as 1 from 2 necessary SWS.  
Soziologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) Modul 5.1   1.5 weitere 1,5 LP werden in 300279 erworben  
Soziologie / Promotion    

aktive Teilnahme: regelmäßige aktive Teilnahme und Referat.
benotete Einzelleistung: Referat und schriftliche Ausarbeitung (ca. 4 Seiten) oder Hausarbeit (ca. 7 Seiten).

No eLearning offering available
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2012_300278@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_31501917@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, November 14, 2012 
Last update rooms:
Wednesday, November 14, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 1
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=31501917
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
31501917