300253 Sozialwissenschaftliche Methoden zur Analyse von Lehrmaterialien (Fachdidaktische Vertiefung) (S) (SoSe 2009)

Contents, comment

Empirische Methoden der Sozialwissenschaften, ihre Vielfalt, die angemessene Anwendung sowie die Entscheidung für die passende Methode stellen für die Fachwissenschaftlerinnen- und Wissenschaftler sowie für die Lehrenden und Fachdidaktiker eine Herausforderung dar.
Die Kenntnisse der empirischen Methoden in den Sozialwissenschaften spielen auch in der Fachdidaktik eine zentrale Rolle, vor allem die Anwendung dieser Methoden für die Analyse gesellschaftlicher Phänomene, zur Evaluation der Lehrmaterialien, sowie die Vermittlung dieser Methoden im Unterricht. Das Seminar zielt auf eine vertiefende Beschäftigung mit den qualitativen sozialwissenschaftlichen Methoden, inklusive intensiver eigenständiger Analysephasen.
Das Seminar besteht aus der
1. Fachwissenschaftlichen Einführung in die Praxis der qualitativen Analyse (6 unterschiedliche Methoden der qualitativen Datenanalyse- und Erhebung in Sozialwissenschaften werden dargestellt; exemplarische Analysen werden im Seminar gemacht);
2. Ansätze zur Analyse von Lehrmaterialien im sozialwissenschaftlichen Unterricht (Lehrmaterialien werden analysiert, die Methoden zur Analyse und Evaluation der Lehrkonzepte angeboten);
3. Anwendung sozialwissenschaftlicher Methoden im Unterricht (die Ansätze und Besonderheiten der Vermittlung sozialwissenschaftlicher Methoden im Unterricht werden diskutiert).

Requirements for participation, required level

Bereitschaft englischsprachige Texte zu lesen und zu referieren; Bereitschaft, an einem Blockseminar teilzunehmen.

Bibliography

Amidon, Edmund and Flanders, Ned: "Interaction Analysis as Feedback System". In: Interaction analysis: theory, research and application / Edmund J. Amidon (ed.), Reading, Mass. u.a. 1967, pp. 118-140
Banks, Marcus: Visual Methods in Field Research. In: ders.:
Using visual data in qualitative research, Los Angeles u.a. 2007, XIII, pp. 57-91
Barker, Chris: Cultural studies and discourse analysis: a dialogue on language and identity. In: Christopher Barker and Dariusz Galasinski: Tolls to discourse analysis. Reprint, London u.a. 2003, pp. 62-83
Bortz, Jürgen /Nicola Döring: Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler, Heidelberg 2006
Carvalho, A.: "Discourse Analysis and Media Texts: a Critical Reading of Analytical Tools", paper presented at the International Conference on Logic and Methodology, RC 33 meeting (International Sociology Association), Köln, 3.-6. October 2000. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/3137
Rapley, Tim: Doing conversation, discourse and document analysis. In: ders., Los Angeles u.a. 2007, pp. 111-131 (Exploring documents)
Gibbs, Graham: Analyzing biographies and narratives. In: ders.: Analyzing qualitative data, Los Angeles u.a. 2007, pp.56-72
Rosenstein, Barbara: Video Use in Social Science Research and Program Evaluation. 2002. http://www.ualberta.ca/~ijqm/1_3Final/html/rosenstein.html, visited 25-7-2007.
Stagl, Justin: "Szientistische, Hermeneutische und phänomenologische Grundlagen der Ethnologie". In: Wolfdietrich Schmied-Kowarzik et al. (Hg.): Grundfragen der Ethnologie. Beiträge zur gegenwärtigen Theorie-Diskussion. 2., überarb. und erw. Aufl., Berlin 1993, pp. 15-50
Wood, Linda A.: Doing discourse analysis: methods for studying action in talk and text. In: dies./Rolf O. Kroger, Thousand Oaks, Calif. u.a. 2000

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 U5-106 14.04.-21.07.2009

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Sozialwissenschaften / Bachelor (Enrollment until SoSe 2008) KF: Modul 10A; KF: Modul 10B; NF: Profil B & W: Modul 16A; NF: Profil B & W: Modul 16B; NF: Profil B & W: Modul 16C    
Sozialwissenschaften GHR/SP / Master of Education (Enrollment until SoSe 2008) Modul 16   2  
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education (Enrollment until SoSe 2008) Modul 10   2  
Soziologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2008)    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2009_300253@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_9569327@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, December 16, 2008 
Last update rooms:
Tuesday, December 16, 2008 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=9569327
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
9569327