230352 Einführung in das Mittelhochdeutsche (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Ist iu diu diutsche sprâche ûz alten zîten, der die tihtære wîlen (same her Walther ode her Hartman) phlâgen, einiu fremde zunge, einiu hurt, der man niht überkomen müge? Swer sîn herze vil harte umbe dise diutsche sprâche vrâgete, dô er niuwe materje ûz den mittern zîten vernam: der solde ernestlîchen erkennen, ez waere baz getân, daz fundament der alden diutschen zungen sich selben ze gewinnenne. Ûf daz ez al deste baz ze kurzewîle gedige, sô wellen wir die lernunge mit einem maere beginnen, daz ze den swaebischen zîten gerîmet wart, geheizen der Nibelunge liet. Des liedes underscheide (ez sint niun unde drîzec) sint genuoge an der zal, daz dar ûz mügen etewelhe enbinnen einer lectie gelêret und samet der grammaticâ gewîset werden. Die schuolaere bedurfen der grammaticâ, eines vocabularii (Lexer oder Hennig dienent ebengelîche wol) mit der verborum tafelen. Mit lützeler, staeter geüebede mac ieclîch geselle sicherlîchen sunder volleist maere lesen sam Max unde Môriz (von Wilhelm von dem Busche) oder Daz prinzelîn von deme grâven Antonio. Dô mans darumbe vrâget solden die schuolaere und schuolaerinne ein ûzerkornez stückelîn tolmetzen kunnen.

Bibliography

Empfohlen wird die Anschaffung eines Exemplars von Matthias Lexer: Mittelhochdeutsches Taschenwörterbuch oder Beate Hennig: Kleines Mittelhochdeutsches Wörterbuch (Auflage spielt keine Rolle). Es stehen auch begrenzt ausleihbare Exemplare in der Bibliothek zur Verfügung.
Lehrbuch: Rolf Bergmann, Claudine Moulin, Nikolaus Ruge: Alt- und Mittelhochdeutsch. 8. Aufl. Göttingen 2011. - die 9. Aufl. 2016 ist seitenidentisch.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-PAdSL Ältere deutsche Sprache und Literatur Einführung in die älteren Sprachstufen des Deutschen Study requirement
Student information
23-GER-PLing2 Dynamische Aspekte des Deutschen Veranstaltung 1 (mit Modulprüfung) Study requirement
Graded examination
Student information
Veranstaltung 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2017_230352@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_88521312@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, May 8, 2017 
Last update times:
Monday, February 6, 2017 
Last update rooms:
Sunday, December 11, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=88521312
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
88521312