With this lecture we give an introduction to theoretical and practical foundations of Computer Graphics. Our main topic is to visualize (or render) a 3D scene as seen from a certain camera position. However, to achieve this goal we first have to understand and master several sub-problems, where we can make use of knowledge and techniques from several other disciplines (physics, art, biology, mathematics, computer science): How does light propagate through a scene after it gets emitted from a light source? How does light interact with objects of different materials? How does a camera or the human visual system work? How does stereoscopic rendering work? What is light, what is color? How do we represent 3D models and scenes?
The lecture consists of four main parts:
Most of the techniques you only really understand if you try to use them, i.e., if you implement them. Our exercises therefore consist of four mini-projects (global illumincation, software rasterizer, OpenGL renderer, geometric modeling) of 3-4 weeks each. Our tutors have weekly consulting hours, where students can get help if they have trouble with the implementation. At the end of each mini-project, students will present their results in the exercise course.
Upon request the lecture will be given in English.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
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Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
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39-Inf-CG Grundlagen der Computergrafik | Computergrafik | benotete Prüfungsleistung
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Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
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Bioinformatik und Genomforschung / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Grundlagen der Computergrafik | Wahlpflicht | 5. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung | |
Informatik / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Nebenfach | Grundlagen der Computergrafik | Wahlpflicht | 5. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung |
Kognitive Informatik / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Grundlagen der Computergrafik | Wahlpflicht | 5. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung | |
Medieninformatik und Gestaltung / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Grundlagen der Computergrafik | Wahlpflicht | 5. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung | |
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Hauptmodul 4 | Wahlpflicht | 1. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung | |
Naturwissenschaftliche Informatik / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Grundlagen der Computergrafik | Wahlpflicht | 5. | 10 | unbenotet /benotet V+Ü und mdl. Prüfung | |
Studieren ab 50 |
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: