220068 Bilder gut, alles gut? Visual History im Geschichtsunterricht (TFD) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Welchen didaktischen und methodischen Mehrwert hat der Einsatz von bildlichen Quellen im Geschichtsunterricht? In welchen Phasen und mit welchen Zielsetzungen können Bilder gewinnbringend eingesetzt werden? Oder stehen Aufwand und Erkenntnisgewinn in keinem sinnvollen Verhältnis? Ausgehend von diesen und ähnlichen Fragen sollen im Seminar verschiedene Bildquellen - von klassischen Historiengemälden über Karikaturen bis hin zu Comics und Graphic Novels - und ihre Einsatzmöglichkeiten im Geschichtsunterricht in den Blick genommen und gefragt werden, welchen Beitrag sie zur Ausbildung eines reflektierten Geschichtsbewusstseins leisten können. Dabei wird es auch um die Frage gehen, wie durch und mit Bildern Geschichte erzählt wird.

Bibliography

Grafe, Edda und Hinrichs, Carsten: Visuelle Quellen und Darstellungen, in: Günther-Arndt, Hilke (Hrsg.): Geschichtsdidaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II, 5. Aufl., Berlin 2011, S. 92-124; Pandel, Hans-Jürgen und Schneider, Gerhard (Hrsg.): Handbuch Medien im Geschichtsunterricht (Forum Historisches Lernen), 3. Aufl., Schwalbach/Ts. 2005; Sauer, Michael: Bilder im Geschichtsunterricht, 1. Aufl., Seelze-Velber 2000; Schnakenberg, Ulrich: Die Karikatur im Geschichtsunterricht (Methoden Historischen Lernens), Schwalbach/Ts. 2012.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Theorieseminar Fachdidaktik Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.5   4  

Regelmäßige und vorbereitete, aktive Teilnahme sowie eine Hausarbeit (10-12 Seiten), ggf. eine Präsentation mit schriftlicher Ausarbeitung (8-10 Seiten). Evtl. Teilnahme an einer verbindlichen Exkursionen zu einem außerschulischen Lernort nach Absprache. Diese Exkursion wird auf die SWS angerechnet.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2016_220068@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78967621@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, June 21, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
theory seminar in didactics (TFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78967621
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78967621