270221 Mathematikprobleme und nun!? Diagnose und Förderung aus pädagogisch-psychologischer Sicht (BS) (WiSe 2016/2017)

Short comment

Die Platzvergabe erfolgt zentral über das Teilnehmermanagement. Bitte beachten Sie, dass die Veranstaltung in der vorlesungsfreien Zeit stattfindet [Termine: 30.09.2016; 07.10.2016; 08.10.2016].

Contents, comment

Diagnose- und Förderkompetenzen gehören zu den professionellen Kernkompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern. Im Schulalltag gilt es, unter verschiedenen standardisierten und qualitativen Diagnoseverfahren auszuwählen, um dann aus den Befunden theoriegeleitet Handlungsperspektiven für die Förderung abzuleiten. An diesen Herausforderungen setzt das Seminar an. Zentrale Ziele des Seminars sind es
- verschiedene standardisierte psychologische Diagnoseverfahren kennen zu lernen und ihre jeweiligen Vor- und Nachteile herauszuarbeiten,
- ausgehend von erprobten und bewährten Förderkonzepten konkrete Förderansätze anhand von authentischen Fallbeispielen, Aufgabenformaten und Veranschaulichungsmaterialien gegenüber zu stellen und vor dem Hintergrund ihrer Evaluation mit Blick auf ihre Praktikabilität im (Förder-)Unterricht zu diskutieren,
- das erworbene Wissen abschließend auf zwei konkrete Fallbeispiele zu übertragen

Requirements for participation, required level

Für die organisatorische Planung des Seminars ist die Anwesenheit in der ersten Sitzung unbedingt erforderlich!

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 09-17 T2-238 30.09.2016
one-time Fr 09-17 T2-238 07.10.2016
one-time Sa 09-17 T2-238 08.10.2016
one-time Sa 09-17 V0-133 08.10.2016

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-AFNF-Paed Pädagogische Psychologie Paed.2 Vertiefung zu ausgewählten Aspekten der Pädagogischen Psychologie Study requirement
Graded examination
Student information
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie des Lehrens und Lernens Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.1.2   3 aktive Teilnahme  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) PÄD   3 unbenotet  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) PÄD   4 benotet  

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2016_270221@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_75709865@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 23, 2016 
Last update times:
Monday, October 3, 2016 
Last update rooms:
Monday, October 3, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=75709865
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
75709865