250249 Das Subjekt – nur ein diskursiver Effekt? Eine Einführung in Subjekttheorien in den Erziehungs- und Bildungswissenschaften (S) (SoSe 2016)

Contents, comment

Kaum ein Begriff ist für das Selbstverständnis der Pädagogik so bedeutsam wie der des Subjekts. Das Subjekt kann ohne Übertreibung als eine der zentralen Kategorien pädagogischer Theorie und Praxis angesehen werden. Seit der Moderne gilt der Mensch als autonomes, handlungsfähiges und souveränes Subjekt. Dabei wird er sowohl als Ausgangspunkt als auch als Ziel von Erziehungs- und Bildungsprozessen angesehen. Doch spätestens seit der Postmoderne hat dieses Subjektmodell Risse bekommen und wurde immer stärker in Frage gestellt. Die sogenannten Poststrukturalisten zweifeln an der Selbstbestimmung und der Handlungsmacht des Subjekts.
Die pädagogische Leitidee vom Menschen als Subjekt kann vor dem Hintergrund dieser Subjektkritik nicht unberührt bleiben. Daher werden wir uns in diesem Seminar mit unterschiedlichen Subjekttheorien beschäftigen. Es werden sowohl Subjektkonzeptionen der Moderne vorgestellt als auch zeitgenössische Ansätze, die sich kritisch mit modernen Subjektvorstellungen auseinandersetzen.
Dieses Seminar ist als eine Einführungsveranstaltung gedacht, in der gleichwohl Interesse an theoretischen Analysen und Diskussionen vorausgesetzt wird.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14 Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.5.1   2/4 aktive Teilnahme EL (u)  

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 10
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2016_250249@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_70439914@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 31, 2016 
Last update times:
Tuesday, April 12, 2016 
Last update rooms:
Tuesday, April 12, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=70439914
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
70439914