503059 Welche Parameter sagen etwas über die Güte eines diagnostischen Test aus? Diagnostik in der Hausarztpraxis - (Allgemein-)Medizin trifft Biometrie (V) (WiSe 2025/2026)

Short comment

Allgemeinmedizin

Contents, comment

Diese Veranstaltung ist Teil des Clusters "5-I-MED-SBA", den Link zum Lernraum finden Sie hier: https://moodle.uni-bielefeld.de/course/view.php?id=10475

Studierende 1-120



Studierende können nach dem Vorlesungsbesuch Testgütekriterien benennen und kennen deren Bezug zum Niedrigprävalenzsetting.

Studierende können allgemeinmedizinische Strategien zur Diagnosefindung benennen und kennen den Unterschied zwischen diagnostischen und Screeningtests sowie Validitätsparameter des diagnostischen Testens.



Die Vorlesung vermittelt Definitionen und Berechnungsgrundlagen von Sensitivität, Spezifität, positivem und negativem Vorhersagewert und abgeleiteten Maßen sowie deren graphischen Darstellungen in z.B. ROC-Kurven. Die Bedeutung von Erkrankungswahrscheinlichkeiten für die Aussagekraft von diagnostischen Tests wird diskutiert.

Biometrische Grundlagen zu Testgütekriterien werden für die Vermittlung wahrscheinlichkeitsbasierter diagnostischer Strategien herangezogen und an allgemeinmedizinisch-klinischen Beispielen demonstriert. In Zusammenfassung aller vermittelten Parameter zum diagnostischen Testen werden Validität von Testergebnissen und Umgang mit Unsicherheit diskutiert.

Bibliography

o Kunz R, Ollenschläger G, Raspe H, Jonitz G, Donner-Banzhoff N (Hrsg.): Lehrbuch Evidenzbasierte Medizin in Klinik und Praxis. 2. Auflage (2007) Deutscher Ärzte-Verlag, Köln.
als pdf-Datei hier zum freien Download verfügbar: https://www.researchgate.net/publication/320407457_Lehrbuch_Evidenzbasierte_Medizin_in_Klinik_und_Praxis
o Steven McGee. Evidence-Based Physical Diagnosis.

Teaching staff

Managed course

Participation in this course is managed by the Medical Faculty OWL, you cannot add it to your timetable yourself. If necessary, please contact the examination office at this address: pruefungsamt.medizin@uni-bielefeld.de

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
5-I-MED-SBA Stütz- & Bewegungsapparat I SBA I (Vorlesung) Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 120
Address:
WS2025_503059@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_608575156@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 21, 2025 
Last update times:
Friday, September 26, 2025 
Last update rooms:
Friday, September 26, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) /
Department
Medical School OWL
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=608575156
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
608575156