250363 Fallstudienseminar Teil I: Individuelle Förderung von Schülerinnen und Schülern (FS) (SoSe 2015)

Short comment

Für Studierende, die im SS 2014 mit der Fallstudie beginnen.

Contents, comment

Das Fallstudienseminar "Individuelle Förderung von Schülerinnen und Schülern" ist ein über zwei Semester (=4 SWS, 6 LP) hinweg zu belegendes Seminar, in dessen Rahmen die Anfertigung einer Fallstudie in einer Schule vorbereitet und begleitet wird.

In diesem Seminar geht es um die individuelle Förderung von Schülerinnen und Schülern zum Schwerpunkt "Aufbau von Lesekompetenz", der für alle Fächer relevant ist. Neben den im Seminar bearbeiteten theoretischen Grundlagen, wird es wöchentlich einen Praxisanteil in der Schule (Primarstufe und Sek. I) geben. Diese Tätigkeit ist eingebunden in ein Projekt der Stadt Bielefeld, der Universität, der Bürgerstiftung und des Vereins TABULA e.V. zur Reduzierung der sozial bedingten Chancenungleichheit im Bildungsbereich.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zur regelmäßigen Arbeit mit Schülerinnen und Schülern (Grundschule oder Sek I)

Bibliography

Bertschi-Kaufmann, Andrea (Hrsg.) (2010): Lesekompetenz, Leseleistung, Leseförderung.
Groeben, Annemarie von der (2008): Verschiedenheit nutzen. Besser lernen in heterogenen Lerngruppen.
Schründer-Lenzen, Agi (2009): Schriftspracherwerb und Unterricht.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 8-10 Q0-119 08.04.-17.07.2015

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.4.4.3; MA.4.1.3   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.4.4.3; MG.4.1.3   3 aktive Teilnahme  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 25
Address:
SS2015_250363@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_56317673@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 10, 2016 
Last update times:
Wednesday, February 25, 2015 
Last update rooms:
Wednesday, February 25, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
case-study seminar (FS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=56317673
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
56317673