220001 Gibt es einen Nutzen der Theorie für die Praxis? (TFD) (SoSe 2015)

Contents, comment

Aktuell wird im geschichtsdidaktischen Diskurs der Zweck von Theorie als „Vor- und Nachdenken von Praxis“ definiert (Barricelli/Lücke, 2012).
Dabei soll gelten: „so viel Praxisbezug wie möglich, soviel Theorie wie nötig“ (Sauer, 2008). Es wird zu prüfen sein, inwieweit die seit Mitte der 70er Jahre verwissenschaftlichte Fachdidaktik Geschichte theoretisch klärend und praktisch innovativ ihren Anspruch erfüllen kann, auch angesichts der zunehmenden institutionellen Vorgaben (Kernlehrpläne, Zentralabitur …) eine Hilfe für Menschen zu sein, die sich für den Lehrberuf entschieden haben. Im Fazit wird festzuhalten sein, dass „Theorie in der Didaktik nur so viel taugt, wie sie der Praxis hilft“ (Rohlfes, 1999).

Bibliography

M.Barricelli, M. Lücke: Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, Schwalbach/Ts. 2012 (2 Bd.).
P. Gautschi: guter Geschichtsunterricht. Grundlagen, Erkenntnisse, Hinweise, Schwalbach/Ts., 2. Aufl. 2011Sauer: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik, Seelze-Velber , 7. Auflage 2008.
H.J. Pandel: Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis, Schwalbach/Ts., 2013.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 X-E0-209 07.04.-17.07.2015
not on: 5/25/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.5   4  
Geschichtswissenschaft (HR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.11   4  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2015_220001@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53890770@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 16, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 16, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
theory seminar in didactics (TFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53890770
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53890770