250238 Bildungstheorie und Geschlechteranthropologie (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

Vorstellungen darüber, dass die "natürlichen Anlagen" von Jungen und Mädchen unterschiedlich seien und sie deshalb unterschiedlich gebildet und erzogen werden sollten, durchziehen die Geschichte des pädagogischen Denkens. Mit den klassischen Bildungstheorien im 18. und 19. Jahrhundert (insbesondere bei Wilhelm v. Humboldt und Friedrich Schleiermacher) wird die Idee einer allgemeinen Bildung entwickelt, sie wird in dieser Zeit aber noch für die Geschlechter different ausformuliert. Die klassischen Bildungsentwürfe sind in enger Verbindung mit gesellschaftlichen Transformationsprozessen zu sehen, in denen auf der Basis der vorherrschenden Geschlechteranthropologie die Geschlechterverhältnisse neu geordnet und legitimiert wurden.
In dem Seminar soll an ausgewählten (historischen) Texten und Problemkonstellationen dem Zusammenhang von Bildung, Gesellschaft und Geschlecht nachgegangen werden. In den Blick genommen wird die bildungstheoretische Bestimmung der Geschlechterdifferenz/-gleichheit von den klassischen Bildungstheorien bis hin zur aktuellen Erziehungswissenschaft. Voraussetzung für die Teilnahme ist die Bereitschaft historische Texte zu lesen. Die Lektüre der Originaltexte wird jeweils flankiert durch Sekundärliteratur, die zur Einordnung der Originaltexte in die Geschichte des bildungstheoretischen Denkens dienen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 T2-226 13.04.-13.07.2015
not on: 5/25/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MEW1 Allgemeine Grundlagen der Erziehungswissenschaft E1: Grundlegende Theorien der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
E2: Historische Bildungsforschung Study requirement
Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2015_250238@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53822058@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 23, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 23, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53822058
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53822058