230456 Inklusive (Bildungs-)Sprachförderung (S) (SoSe 2025)

Short comment

Diese Veranstaltung ist eine ‚echte‘ M.Ed.-Veranstaltung; sie kann nicht vorstudiert werden.

Contents, comment

Im bildungspolitischen und pädagogischen Diskurs hat sich der Begriff 'Bildungssprache' als Leitvokabel herausgebildet (Morek & Heller 2012; Feilke 2012). Die Notwendigkeit der Förderung begründet sich vor allem damit, dass mit der Klassenstufe auch die Notwendigkeit des Gebrauchs bildungssprachlicher Strukturen bezogen auf die Textproduktion sowie -rezeption steigt, was sich sowohl an der zunehmenden Komplexität schulischer Lesetexte als auch an der zunehmenden Wichtigkeit einer adressatenangemessenen und möglichst genauen Ausdrucksweise zeigt. Da Sprache ist als Grundlage von Lernprozessen nicht nur in schulischen Bereichen fundamental ist, wird gefordert, dass Sprachbildung und besonders die Förderung bildungssprachlicher Fähigkeiten durchgängig (Gogolin/Lange 2011) und als Aufgabe aller Fächer des Regelunterrichts (Vollmer/Thürmann 2013) erfolgen sollte.
Im Seminar werden wir uns zunächst mit den grundlegenden Theorien rund um (Bildungs-)Sprachförderung auseinandersetzen, um in der zweiten Seminarhälfte konkret mit der Perspektive auf inklusiven Deutschunterricht didaktisch begründet Materialien zu analysieren und selbst zu erstellen.
Feilke, H. (2012). Bildungssprachliche Kompetenzen - fördern und entwickeln. In: Praxis Deutsch 233. S. 4-13.
Gogolin, I., & Lange, I. (2011). Bildungssprache und Durchgängige Sprachbildung. In: Fürstenau, S. & Gomolla, M. (Hrsg.). Migration und schulischer Wandel: Mehrsprachigkeit. VS Verlag für Sozialwissenschaften. S. 107–127. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92659-9_6.
Morek, M. & Heller, V. (2012). Bildungssprache - Kommunikative, epistemische, soziale und interaktive Aspekte ihres Gebrauchs. In: Zeitschrift für Angewandte Linguistik 57. S. 67-102. https://doi.org/10.1515/zfal-2012-0011.
Vollmer, H. J. & Thürmann, E. (2013). Sprachbildung und Bildungssprache als Aufgabe aller Fächer der Regelschule. In: Becker-Mrotzek, M., Schramm, K., Thürmann, E. & Vollmer, H. J. (Hrsg.). Sprache im Fach. Sprachlichkeit und fachliches Lernen. Waxmann. S. 41-58.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 S1-144 07.04.-18.07.2025
not on: 4/21/25 / 6/9/25

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-VRPS_GymGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (GymGe) 2. Sprachdidaktisches Seminar Study requirement
Student information
23-GER-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) 2. Sprachidaktisches Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2025_230456@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_504891259@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 14, 2025 
Last update times:
Wednesday, February 5, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, February 5, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=504891259
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
504891259