996005 Vom Forschen zum Schreiben - Workshop für Doktorandinnen und Doktoranden (WS) (WiSe 2014/2015)

Short comment

Anmeldung: bei Stefanie Haacke stefanie.haacke@uni-bielefeld.de und Svenja Kaduk svenja.kaduk@uni-bielefeld.de "Es gelten nur die Anmeldungen, die bei Stefanie Haacke oder Svenja Kaduk direkt eingehen nach dem Prinzip first come, first serve". Anmeldeschluss: 6.11.2014

Contents, comment

„…writing becomes relatively easy and fast when our motivations (at the moment) to get the work done are high and our standards (at the moment) for the writing we are producing are low. In turn, and for the same person, writing can become excruciatingly slow and difficult, even impossible, when immediate motivations are extremely low and standards are extremely high.” (Keith Hjortshoj)

Umfangreiche wissenschaftliche Vorhaben unter Normallast voranzutreiben ist nicht immer einfach. Die Anforderung, heterogenes und heteronomes Material entlang einer interessanten Fragestellung sinnvoll zu verarbeiten und dabei die Normen und Anforderungen des Kontexts, die Erwartungen der Adressaten und das eigene Erkenntnisinteresse im Auge zu behalten, erfordert nicht nur Disziplin und Leidenschaft, sondern vor allem auch Prozesskompetenz.
Die Themen des Workshops:

Der Gesamtprozess beim Verfassen umfangreicher wissenschaftlicher Arbeiten

Material und Gedanken im Zusammenhang mit der Fragestellung strukturieren

Schreiben in koordinierten Schritten

Arbeits- und Zeitplanung beim Verfassen umfangreicher wissenschaftlicher Arbeiten

Der Workshop soll Doktorandinnen und Doktoranden der Universität Bielefeld Gelegenheit geben, in einen Austausch über produktive Strategien bei der Bewältigung der umfangreichen Forschungs- und Schreibprojekte zu kommen, mit denen sie aktuell beschäftigt sind. Spielerische Übungen und Erkenntnisse aus der Schreibforschung sowie Konzepte aus der angewandten Schreibdidaktik werden dabei unterstützen, eigene Prozess- und Arbeitserfahrungen zu reflektieren und nutzbar zu machen.

Bibliography

Literaturanregung zum Workshop:

Howard S. Becker (1998): Tricks of the Trade: How to Think about Your Research While You're Doing It (Chicago Guides to Writing, Editing, & Publishing). University of Chicago Press.

Paul Silvia (2007): How to Write a Lot. A Practical Guide to Productive Academic Writing. American Psychological Association.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
block Block Gebäude X, F 1-107 27.-28.11.2014 27., 28.11.14

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Transferable Skills Wahl 0.5 Can be credited for Stream C. Graduierte

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2014_996005@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_50137604@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Thursday, August 7, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
workshop (WS) / 1
Department
Bielefeld Graduate School in History and Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=50137604
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
50137604