250115 Geschichte und Aktualität feministischer Pädagogik (S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Die Geschichte feministischer Pädagogik hat viele "Geschichten": die Geschichte der Mädchenbildung (z.B. beginnend mit Sappho in der Antike), die des Streits um die Koedukation seit dem ausgehenden 19. Jh., die der Entstehung der feministischen Mädchenarbeit in der 1970ger Jahren in Westdeutschland und die der Weiterentwicklung durch dekonstruktivistische Kritikperspektiven. Im Seminar sollen die Theorien und Diskurse, pädagogische Bewegungen und pädagogische Praxen, die einer feministischen Pädagogik zugeordnet werden können, in ihrer historischen Entwicklung nachvollzogen und in ihrer Relevanz für heutige außerschulische und schulische Bildung bewertet werden.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zu Text- und Quellenstudium

Bibliography

Woolf, Virginia; Gerhardt, Renate (1986): Ein Zimmer für sich allein. Frankfurt am Main: Fischer-Taschenbuch-Verl.
Glaser, Edith, Klika, Dorle; Prengel, Annedore (Hg.) (2004): Handbuch Gender und Erziehungswissenschaft. Bad Heilbrunn/Obb: Klinkhardt.
Busche, Mart, u.a. (Hg.) (2010): Feministische Mädchenarbeit weiterdenken. Zur Aktualität einer bildungspolitischen Praxis. Bielefeld: transcript (Gender studies).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8:00-10:00 X-E1-203 16.10.2014-05.02.2015
not on: 12/25/14 / 1/1/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MEW1 Allgemeine Grundlagen der Erziehungswissenschaft E2: Historische Bildungsforschung Study requirement
Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  
Studieren ab 50    

Arbeit in Gruppen, Teilnahme an Diskussionen + interaktiven Übungen

No eLearning offering available
Address:
WS2014_250115@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48429585@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 18, 2014 
Last update rooms:
Thursday, September 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48429585
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48429585