Short Stories, films and video clips are not only helpful resources for language teaching – they are an integral part of multi-literacy classrooms. With the Digital Storytelling approach this seminar offers a product-oriented approach to EFL teaching: On the basis of selected short stories you will learn how to produce short films (i.e. Digital Stories) with your future students in order to foster their literacy (i.e. narrative, audio-visual, multi-media, writing, reading, etc.) skills. On top of that you will explore the underlying methodological and theoretical concepts as e.g. (audio-visual/multi-/media) literacy.
Requirements for credit points: active participation, teamwork, video clip production, term paper
Sample readings:
Henseler, R., Möller, S. & Surkamp, C. (2011). Die Verbindung von Bild und Ton. Förderung von 'Hör-Seh-Verstehen' als Teil von Filmverstehen im Englischunterricht. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 112/113, 2-12.
Kalantis, M. & Cope, B. (2012). Literacies. Cambridge: CUP.
NLG (The New London Group) (1996). A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, 66 (1), 60-92.
Ohler, J. (2013). Digital Storytelling in the Classroom. Second Edition. Thousand Oaks/CA: Corwin.
Wilden, E. (2013). Handcrafting Video Clips to foster audio-visual literacy in the EFL classroom. Babylonia, 12 (3), 34-38.
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
23-ANG-VRPS_GymGe_ver1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (GymGe) | FD 1 Teaching English Language and Literature | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-ANG-VRPS_HRSGe_ver1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) | FD 1 Teaching English Language and Literature | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.