230280 „Form, die Dinge zu sehen“? Stile und ihre Autor*innen im historischen Kontext (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

«Stil» ist ein Alltagsbegriff, zugleich aber eine Grundkategorie der Textwissenschaften: Stil als Art und Weise des Ausdrucks ist in literaturwissenschaftlichen Interpretationen eine ganz selbstverständliche Kategorie, wenn es um die Merkmale des Schreibens bestimmter Autor*innen, Epochen und Gattungen geht. Für die theoretische Analyse von Stil steht – wenn teils auch nur vermittelt – die Formen- und Effektlehre der Rhetorik einen wichtigen Bezugspunkt dar, während stilometrische und computerlinguistische Methoden oft auch mit sehr einfachen Ansätzen erfolgreich Stil oder Autorenschaft klassifizieren können.
Aber wovon ist genau die Rede, wenn wir von lakonischem, dunklem oder auch hohem Stil sprechen? Wie verändert sich Stil über die Zeit, kann man ihn auf Epochen beziehen? Gibt es Figuren-Stil? Wie hängt, frei nach Buffon, die Schreibweise einer Person mit Kognition, Affekten oder gar Persönlichkeitsmerkmalen zusammen? Und: kann man Autorschaft messen?
Dieses Seminar gibt zunächst einen Überblick über relevante Stiltheorien und Zugänge, um dann ausgewählte Texte in literaturhistorischem Kontext und unter Bezug auf Konzepte von Autorschaft auf verschiedene Aspekte ihres Stils zu untersuchen.

Bibliography

Gumbrecht, Hans Ulrich. 2003. “Stil.” In Reallexikon Der Dt. Literaturwissenschaft, Hgg. Georg Braungart, Harald Fricke, Klaus Grubmüller, Jan-Dirk Müller, Friedrich Vollhardt, und Klaus Weimar, 3:509–13. Berlin: de Gruyter.
Sowinski, Bernhard. 2007. “Stil.” In Historisches Wörterbuch der Rhetorik, Hgg. Gert Ueding und Gregor Kalivoda. Darmstadt: Wiss. Buchges.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-PLit3 Autoren, Werke, Diskurse Veranstaltung 1 (mit Modulprüfung) Study requirement
Graded examination
Student information
Veranstaltung 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2024_230280@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_472788791@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
33 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, May 5, 2024 
Last update times:
Wednesday, October 16, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, October 16, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=472788791
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
472788791