250193 Von der Kita in die Grundschule: Konzepte und Aufgaben der Schuleingangsphase und der Übergangsgestaltung (I) (BS) (WiSe 2023/2024)

Short comment

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Im Seminar setzen wir uns mit verschiedenen Aspekten des Übergangs von der Kita in die Grundschule auseinander, u.a. mit der Kooperation zwischen Kita und Grundschule, Bildungsdokumentationen und der Schuleingangsdiagnostik. Außerdem setzen wir uns sowohl theoretisch als auch praktisch mit dem Projekt "Lernen durch Spielen" auseinander.
Das Seminar findet in Präsenz statt und wird durch Formen des Selbststudiums ergänzt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Requirements for participation, required level

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi Grundschule bzw. Grundschule ISP im WiSe 2023/24
Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education - Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe 2023/24

Bibliography

Eckerth, M./ Hanke, P. (2015): Übergänge ressourcenorientiert gestalten: Von der Kita in die Grundschule. Stuttgart: Kohlhammer.
Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben und im Lernraum zur Verfügung gestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 14-16 D2-136 17.11.2023 Vorbesprechung
one-time Fr 14-19 Y-1-201 24.11.2023
one-time Sa 9-16 C0-281 25.11.2023
one-time Fr 14-19 Y-1-201 12.01.2024
one-time Sa 9-16 Y-1-201 13.01.2024

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi13 Pädagogik des Elementar- und Primarbereichs E2: Konzepte und Aufgaben der Schuleingangsphase und der Übergangsgestaltung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Eine regelmäßige Teilnahme sowie eine aktive Mitarbeit im Seminar werden vorausgesetzt. Für die Studienleistung werden außerdem Aufgaben gestellt, die der Reflexion einzelner Inhalte dienen.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2023_250193@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_426051155@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 14, 2023 
Last update times:
Monday, January 8, 2024 
Last update rooms:
Monday, January 8, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=426051155
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
426051155