230063 Stottern (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Das Seminar befasst sich mit den Redeflussstörungen (Schwerpunkt Stottern) im Kindes- Jugend- und Erwachsenenalter.

Die Teilnehmenden diskutieren aktuelle Hypothesen und Modelle der Ursachen und Entstehung von Redeunflüssigkeiten sowie dessen Verlauf und prognostische Einschätzung. Sie differenzieren sicher funktionale und symptomatischen Unflüssigkeiten und kennen Kriterien für die Feststellung der Behandlungsbedürftigkeit. Das Seminar vermittelt das diagnostische Vorgehen auf allen relevanten Untersuchungsebenen und stellt dazu erforderliches Material und die Methodik exemplarisch dar.

Die Teilnehmer*innen differenzieren aktuelle Therapieansätzen und -methoden und diskutieren die jeweilige Vorgehensweise bzw. die Konsequenzen für den Therapieaufbau. Es erfolgt ein eigenverantwortliches Training notwendiger Sprechtechniken in Kleingruppen.

Insbesondere erkennen sie die Bedeutung der Therapeutenpersönlichkeit bezüglich Mehodenauswahl, Planung, Durchführung und Beratung. Es werden Möglichkeiten der Zusammenarbeit mit angrenzenden Disziplinen aufgezeigt sowie Ziele und Arbeit der Stotterer Selbsthilfe vorgestellt.

Bitte melden Sie sich im Lernraum/Moodle an, um auf die Inhalte des Kurses zugreifen zu können.

Bibliography

Famous Stutterers : Twelve Famous Stutterers Who Agonized in Private and Succeeded in Public.
Stuttering : risk factors, public attitudes and impact on psychological well-being (2015). New York: Nova Publishers (Speech and Language Disorders).
Amster, Barbara J. (2018): More than fluency : the social, emotional, and cognitive dimensions of stuttering. San Diego, CA: Plural Publishing Inc.
Bloodstein, Oliver (2008): A handbook on stuttering. 6. ed. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning.
Dell, Carl W. (2001): Therapie für das stotternde Schulkind. 3., überarb. Aufl. Köln: Demosthenes-Verl. der Bundesvereinigung Stotterer-Selbsthilfe e.V.
Hegde, M. N. (2007): Treatment protocols for stuttering. San Diego, California, Oxford, England, Brisbane, Queensland: Plural Publishing, Inc.
Kelman, Elaine (2020): Palin parent child interaction therapy for early childhood stammering. Second edition. London, New York, New York: Routledge.
Manning, Walter H. (2018): Clinical decision making in fluency disorders. Fourth edition. San Diego, California: Plural Publishing, Inc.
Natke, Ulrich (2020): Stottern - Wissenschaftliche Erkenntnisse und evidenzbasierte Therapie. 4th ed. 2020. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg Imprint: Springer.
Neumann, Katrin (2017): Stottern und Poltern: Entstehung, Diagnose, Behandlung die Leitlinie zu Redeflussstörungen. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften (Sprachentwicklung).
Ochsenkühn, Claudia (2010): Stottern bei Kindern und Jugendlichen Bausteine einer mehrdimensionalen Therapie. 2. Auflage. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag Berlin Heidelberg (Praxiswissen Logopädie).
Sandrieser, Patricia (2015): Stottern im Kindesalter. 4., überarb. Aufl. Stuttgart u.a.: Thieme (Forum Logopädie).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Klinische Linguistik / Master (Enrollment from WiSe 09/10 onwards) MKLI3 Pflicht 3  
Klinische Linguistik / Master (Enrollment from WiSe 09/10 onwards)   3  
Veranstaltungen für Schülerinnen und Schüler   Die Anmeldung zum Schnupperstudium erfolgt über die ZSB per E-Mail an: dop@uni-bielefeld.de  

regelmäßige und aktive Teilnahme an den Veranstaltungen
benotete Einzelleistung: Klausur oder Hausarbeit oder mündliche Prüfung oder schriftliche Ausarbeitung

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 18 (2)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2023_230063@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_419188921@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
16 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 7
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 3, 2023 
Last update times:
Tuesday, August 15, 2023 
Last update rooms:
Tuesday, August 15, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=419188921
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
419188921