250235 Grundlagen systemisch-konstruktivistischen Denkens in der Erziehungswissenschaft (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Das Seminar soll einen ersten Einblick in theoretische Ansätze und Grundlagen systemisch-konstruktivistischen Denkens ermöglichen.
Dazu werden wir zunächst wichtige Grundannahmen und Thesen mit Hilfe relevanter Texte erarbeiten.
Im weiteren Seminarverlauf soll diskutiert werden, wie sich die Konstruktion von Wirklichkeit auf pädagogisches Handeln in verschiedenen pädagogischen Handlungsfeldern, wie Lernen, Wissenserwerb, Didaktik, Beratung, auswirken kann. Anschließend soll ein Exkurs zu pädagogischen Praxisfeldern (Schule, Familie u.a.) stattfinden.
Ziel ist es eine mögliche theoretische Basis für späteres berufliches Handeln zu entwickeln.

Requirements for participation, required level

Voraussetzungen für die Teilnahme am Seminar sind Interesse am Thema und die Bereitschaft sich selbstständig intensiv mit systemisch-konstruktivistischen Denkweisen auseinanderzusetzen. Dies soll in Form von mündlichen Beiträgen sowie kleineren Schreib- und Leseaufgaben während und zwischen den Präsenzsitzungen geschehen.

Bibliography

Die für das Seminar relevanten und zu lesenden Texte werden über die Lernplattform StudIP zur Verfügung gestellt. Weitere Literaturhinweise werden zu Beginn und während des Seminars bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 T2-149 08.04.-19.07.2013
not on: 5/1/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 3.1   3/5 AT oder EL (b)  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2013_250235@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36907953@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, March 5, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36907953
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36907953