In J.D. Salingers Teddy entspinnt sich folgender Dialog zwischen Erzähler und Protagonist:
“Teddy looked at him directly for the first time. ,Are you a poet?‘ he asked. ,A poet?‘ Nicholson said. ,Lord, no. Alas, no. Why do you ask?‘ ,I don’t know. Poets are always taking the weather so personally. They’re always sticking their emotions in things that have no emotions.‘ Nicholson, smiling, reached into his jacket pocket and took out cigarettes and matches. ,I rather thought that was their stock in trade,‘ he said. ,Aren’t emotions what poets are primarily concerned with?‘”
In diesem Seminar wollen wir uns genauer mit dem Verhältnis von Emotionen und Literatur beschäftigen: Was sind Emotionen? Wie können sie sprachlich und literarisch gestaltet werden? Wie lassen sich literarische Texte im Hinblick auf Emotionen analysieren? Nach einem ersten theoretischen Teil werden wir im zweiten Teil literarische Texte verschiedener Gattungen auf ihre Emotionalität hin untersuchen.
Zur Einführung empfohlen: Thomas Anz: Emotional Turn? Beobachtungen zur Gefühlsforschung. In: literaturkritik.de 12 (2006), abrufbar unter: https://literaturkritik.de/id/10267
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
---|---|---|---|---|---|
weekly | Mi | 14-16 | T2-149 | 10.10.2022-03.02.2023
not on: 12/28/22 / 1/4/23 |
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
23-LIT-M-LitAM2 Aufbau-Modul II: Fachphilologische Vertiefung Germanistik | Lehrveranstaltung 1 | Study requirement
|
Student information |
Lehrveranstaltung 2 | Study requirement
|
Student information | |
Lehrveranstaltung 3 | Graded examination
|
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.