The development of the nation state and the organised scientific enterprise are closely intertwined features in modern history. Since the founding of scientific academies in the late seventeenth century, the interest of the government has shaped organisational forms, methodological issues, and even the research output of the sciences. This has been with us until now, as recent debates on both educational policy and ethical questions concerning scientific research show.
The seminar will raise the following questions, among others: How are the states involved in organising the production of scientific knowledge, and, vice versa, how does scientific knowledge influence government? What features characterise knowledge that is produced under certain organisational conditions? Which relationship does the organisation of science hold to political and epistemic issues? Answers to these questions will clearly be interdependent and command a combined effort from the sides of philosophy, history and sociology of the sciences.
This interdisciplinary seminar will discuss literature about these topics, covering a timespan from the 17th century to recent times. The seminar will be held in English. Literature will be announced at the first meeting, October 10th.
The course will be followed up in the summer term 2013 by a week-long joint seminar of the universities Bielefeld, South Carolina, and Darmstadt. It will take place in Columbia, South Carolina. Both courses are independent, though related by topic.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum | |
---|---|---|---|---|---|
14täglich | Mi | 12-16 | C01-264 | 08.10.2012-01.02.2013
nicht am: 02.01.13 |
|
einmalig | Mi | 12:00-16:00 | V8-119 | 09.01.2013 | |
einmalig | Mi | 12:00-16:00 | C01-230 | 23.01.2013 |
Verstecke vergangene Termine <<
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
22-M-4.3 Mastermodul Moderne | Historische Kontextualisierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
22-M-4.4.1 Profilmodul "Geschichte der europäischen Moderne" | Historische Kontextualisierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
22-M-4.4.4 Profilmodul "Zeitgeschichte" | Historische Kontextualisierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
22-M-4.4.9 Profilmodul "Historische Politikforschung" | Historische Kontextualisierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
22-M-4.5 Forschungsmodul | Historische Kontextualisierung | Studieninformation | |
26-HM_TP1_WP Hauptmodul TP1: Wissenschaftsphilosophie | Seminar 1 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Seminar 2 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geschichtswissenschaft / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | Modul 4.5 | Wahlpflicht | 4 | scheinfähig Lektürekurs | ||
Geschichtswissenschaft / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | 4.3.2 | Wahlpflicht | 4 | scheinfähig | ||
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Modul 4.7 | Wahlpflicht | 4 | scheinfähig Lektürekurs | ||
History, Philosophy and Sociology of Science / Master | (Einschreibung bis SoSe 2014) | Hauptmodul 3; Hauptmodul 2 | Wahlpflicht | 2 | zusätzlich 4 LP für eine benotete Einzelleistung, 2 LP für eine unbenotete Einzelleistung HS HS | ||
Philosophie / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | N6 HM TP WT | Wahlpflicht | 3. 4. 5. 6. | 2 | unbenotet |
Philosophie / Master | (Einschreibung bis SoSe 2012) | WM THEO | |||||
Philosophie (Gym/Ge als zweites U-Fach) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | N6 HM TP WT | Wahlpflicht | 1. 2. | 2 | unbenotet | |
Philosophie (Gym/Ge fortgesetzt) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | N6 HM TP WT | Wahlpflicht | 1. 2. | 2 | unbenotet |
Die Veranstaltung wird ab dem 10.10. 14-tägig von 14- 18 Uhr durchgeführt.