220072 Kolonisation u. europäische Einwanderung in der nordamerikanischen „Prärie“ und der südamerikanischen „Pampa“ im 19. und 20. Jahrhundert im interamerikanischen Vergleich. (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

Sowohl die nordamerikanische Prairie wie die südamerikanische Pampa waren im 19. Jahrhundert wichtige Zielregionen der europäischen Massenauswanderung. Wichtige Ausgangsfragen des Seminars sind: Warum waren diese Gebiete so attraktiv für die überwiegend europäischen Einwanderer? Wie verlief die Einwanderung u. die anschließende Kolonisation in Prairie u. Pampa? Welche wichtigen Gemeinsamkeiten u. Strukturunterschiede gibt es hinsichtlich der Einwanderungsdynamik und der anschließenden Erschließung und Kolonisation der beiden agrarischen Kernregionen der Amerikas? Nach einer Einführung in die Thematik sollen exemplarisch auf der Basis von Primärquellen und neuerer Sekundärliteratur einzelne lokale Einwanderungs- und Kolonisationsprozesse in den USA, Kanada u. Argentinien genauer untersucht werden. Im Schlussteil des Seminars sollen die wichtigsten Gemeinsamkeiten u. Unterschiede der Einwanderung- und Kolonisationsentwicklung in Prairie u. Pampa herausgearbeitet, diskutiert und in einem fundierten interamerikanischen Vergleich synthetisiert werden.

Bibliography

Literatur zur Einführung: Solberg, Carl E.: The Prairies and the Pampas. Agrarian Policy in Canada and Argentina, 1880-1930. Stanford 1987. Adelman, Jeremy: Frontier Development. Land, Labour, and Capital on the Wheatlands of Argentina and Canada, 1890-1914. Oxford 1994. Lloyd, Christopher, Metzer, Jacob, Sutch, Richard (Eds.): Settler Economies in World History. Leiden-Boston 2013. Hurt,R.D.: American Agriculture. A Brief History, Ames 1994. Kulikoff, A.: The Agrarian Origins of American Capitalism, Charlottsville 1992. Bogue,A.G.: From Prairie to Corn Belt. Farming on the Illinois and Iowa Prairies in the Nineteenth Century, Ames 1994. Fite, G.C.: The Farmers' Frontier, 1865-1900, Norman 1987. Jordan-Bychkov, T.G.: North American Cattle-Ranching Frontiers. Origins, Diffusion, and Differentiation, Albuquerque 1993.Windhorst, Hans-Wilhelm: Die Industrialisierung der Agrarwirtschaft: ein Vergleich der laufenden Prozesse in den USA und der Bundesrepublik Deutschland, Frankfurt a.M. 1989. Carreras, Sandra; Potthast, Barbara: Eine kleine Geschichte Argentiniens. Berlin 2010. Riekenberg, Michael: Kleine Geschichte Argentiniens. München 2009. Paolera, Gerardo della , Taylor, Alan M. (Ed.): A New Economic History of Argentina. Cambridge New York 2003. Sábato, Hilda: Agrarian Capitalism and the World Market. Buenos Aires in the Pastoral Age, 1840-1890. Albuquerque 1990. Cortés Conde, Roberto: Argentina: Economy, 1870-1914. In: The Cambridge History of Latin America, Vol. XI, Bibliographical Essays, edited by Leslie Bethell, Cambridge/ New York/ Melbourne 1995, S.431-436. Cortés Conde, Roberto: The Growth of the Argentine Economy, 1870-1914. In: The Cambridge History of Latin America, edited by Leslie Bethell, Vol.V, Latin America, 1870-1930, Cambridge/ New York/ Melbourne 1986, S. 327-358. Barsky, Osvaldo y Gelman, Jorge, Historia del agro argentino. Desde la Conquista hasta fines del siglo XX, Grijalbo-Mondadori, Buenos Aires, 2001.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-3.2 Main Module Modern Period Hauptmodul Moderne
3.2.8
Seminar Moderne Study requirement
Graded examination
Student information
22-3.8 Optional Main Module Wahlfreies Hauptmodul
3.2.8
Seminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-B4-HM Profile Module History (for Students with History as a Major / Minor) Profilmodul Geschichtswissenschaft (für Studierende mit Kernfach / Nebenfach Geschichte) Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
SS2022_220072@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_323144071@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, December 9, 2021 
Last update times:
Thursday, February 3, 2022 
Last update rooms:
Thursday, February 3, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=323144071
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
323144071