250211 Emotionen und Affekte in der Auseinandersetzung mit Rassismus (BS) (SoSe 2022)

Short comment

M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Wut, Trauer, Hoffnung, Scham, Schuld, Abwehr… In der Auseinandersetzung mit Rassismus kann ein großes Spektrum von Affekten und Emotionen relevant werden. Das gilt sowohl für Menschen, die Rassismus erfahren, als auch für Menschen, die im Kontext von Rassismus als (relativ) privilegiert gelten.

In der Veranstaltung widmen wir uns aus rassismuskritischer Perspektive den verschiedenen Facetten von Affekten und Emotionen im Zusammenhang von Rassismus. U.a. im Anschluss an die Arbeiten von Sara Ahmed erarbeiten wir ein theoretisches Verständnis von Affekten und Emotionen und deren gesellschaftlichen und politischen Dimensionen. Darauf aufbauend setzen wir uns mit der emotional-affektiven Dimension der vielfältigen Wirkungsweisen von Rassismus für unterschiedlich Positionierte auseinander. In der Veranstaltung begleitet uns u.a. die Frage, wie ein reflexiver Umgang mit Emotionen und Affekten in der Auseinandersetzung mit Rassismus für pädagogisch, politisch und wissenschaftlich Handelnde aussehen kann.

Unser Anliegen ist es, gemeinsam einen Raum zu gestalten, in dem für alle ein rassismuskritisch inspirierter Lernprozess möglich ist.

Methodisch arbeiten wir sowohl mit theoretischen-Texten, die wir in kleinen Gruppen und im Plenum besprechen, als auch mit reflexiven und theaterpädagogischen Zugängen (angelehnt an Augusto Boal).

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2022
M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education, Unterrichtsfach Pädagogik im SoSe 2022

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C2 Selected Areas of Migration Pedagogy, Civic- and International Education Ausgewählte Felder der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Deepening of self-selected Study Areas Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Research Project Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Research Project Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Advanced: Migration Pedagogy, Civic- and International Education Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-5_ver1 Main Module 4: Body and Health Hauptmodul 4: Körper und Gesundheit Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2022_250211@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_322693586@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 1, 2022 
Last update times:
Friday, May 27, 2022 
Last update rooms:
Monday, May 23, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=322693586
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
322693586