230592 Inszenierungen der Reproduktion - Familiendrama im Zeitalter der Biomedizin (S) (SoSe 2022)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Das Seminar widmet sich den jüngsten Entwicklungen in der Biomedizin wie etwa Reproduktionstechnologien, Eizell- und Samenspende, Leihmutterschaft, ‚Social Freezing‘ etc. und fragt, wie diese neuen Methoden zur „medizinischen Reproduktion“ im Theater der Gegenwart – und daneben auch in medizinischer Fachliteratur und im Film – „inszeniert“ werden.

Neben den primären Text- und Filmbeispielen (z.B. Felicia Zellers „Wunsch und Wunder“ (2015)) werden aktuelle Arbeiten aus den Gender Studies im interdisziplinären Spannungsfeld von Sozial-, Kultur- und Literaturwissenschaft gelesen und diskutiert.

Lektüretipps zur ersten Einführung:
Jenny Schrödl: Gender Performance. In: Erika Fischer-Lichte/Doris Kolesch/Matthias Warstat (Hrsg.): Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart/Weimar 2005, S. 125-127.
Tanja Nusser: Reproduktion/Reproduktionstechnologien. In: Renate Kroll (Hrsg.): Metzler Lekikon Gender Studies Geschlechterforschung. Ansätze – Personen – Grundbegriffe. Stuttgart/Weimar 2002. S. 340f.

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIT-LitP3 Allgemeine Literaturwissenschaft (Literaturtheorie) Fragen der Texttheorie und Textkonstitution Study requirement
Student information
Literaturtheorie und Ästhetik Study requirement
Student information
Probleme der Allgemeinen Literaturwissenschaft Study requirement
Student information
Seminar mit Lektüreschwerpunkt Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIT-LitP4 Kulturwissenschaft (Kulturtheorie) Kultur und Text: Exemplarische Analysen Study requirement
Student information
Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft: Theorie und Praxis Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIT-LitP7 Deutschsprachige Literatur Deutschsprachige Literatur: Gattungen und Formen Study requirement
Student information
Seminar mit Lektüreschwerpunkt Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-MGS-5_ver1 Hauptmodul 4: Körper und Gesundheit Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2022_230592@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_318655996@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, May 30, 2022 
Last update times:
Monday, May 30, 2022 
Last update rooms:
Monday, May 30, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=318655996
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
318655996