239871 Gegenwartslyrik (S) (SoSe 2012)

Contents, comment

Metrik-Revival, prosaisches Gedicht, Slam Poetry, Poetry Clip und Songlyrics – die Lyrik der Gegenwart ist äußerst vielgestaltig, bietet unterschiedlichste Formen, Stile und Themen, knüpft an Traditionen an und experimentiert mit Neuem. Im Seminar werden an – gemeinsam ausgewählten – Autorinnen und Autoren und ihren Gedichten sowie ausgewählten poetologischen Texten exemplarische Positionen und Tendenzen der Lyrik der unmittelbaren Gegenwart seit 1990 besprochen und Verfahren der Gedichtanalyse und -interpretation erprobt. Außerdem werden Lesungen von Marion Poschmann, Bas Böttcher, Nora Romringer und Jan Wagner besucht, um Lyrik auch live zu erleben und mit diesen Autorinnen und Autoren ins Gespräch zu kommen.

Bibliography

anzuschaffende Literatur:
– Burdorf, Dieter: Einführung in die Gedichtanalyse. 2. Aufl. Stuttgart und Weimar: Metzler 1997.
zur Inspiration:
– Jahrbuch der Lyrik 2011. Hg. von Christoph Buchwald und Kathrin Schmidt. München: DVA 2011 (sowie frühere Ausgaben).
– Laute Verse. Gedichte aus der Gegenwart. Hg. von Thomas Geiger. München: dtv 2009.
– Lyrik von Jetzt. 74 Stimmen. Hg. von Björn Kuhligk und Jan Wagner. Köln: Dumont 2003.
– Lyrik von Jetzt 2. 50 Stimmen. Hg. von Björn Kuhligk und Jan Wagner. Berlin: Berlin 2008.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP2G   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP2G   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP2G   2/5  
Literaturwissenschaft / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach BaLitP4; BaLitP7   2/4/6  

- Aktive Teilnahme/Studienleistung (2 LP) (BaLit/BaGer): Regelmäßige Vorbereitung auf und aktive Teilnahme an der Veranstaltung sowie Mitwirkung an einer Arbeitsgruppe oder Anfertigung eines Essays (ca. 5 Seiten); Anforderungen ergeben sich je nach Studienmodell aus dem Modulhandbuch
- Einzelleistung (4/5 LP) (BaLit/BaGer): Referat (ca. 30-45 min.) mit Seminarmoderation und schriftlicher Ausarbeitung (6-12 Seiten) oder Hausarbeit (15-25 Seiten); Anforderungen ergeben sich je nach Studienmodell aus dem Modulhandbuch

No eLearning offering available
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2012_239871@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29423890@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 27, 2012 
Last update rooms:
Tuesday, February 7, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29423890
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29423890