250243 Subjektivierungs- und praxistheoretische Zugänge zu Sozialisation, Bildung und Erziehung (S) (WiSe 2021/2022)

Contents, comment

Praxistheoretische und subjektivierungstheoretische Ansätze stehen in aktuellen erziehungswissenschaftlichen Debatten hoch im Kurs und werden derzeit breit rezipiert. Für Praxistheorien ist charakteristisch, dass Sie Erziehungswirklichkeit und Phänomene der Bildung, Erziehung und Sozialisation als praktisches Tun fokussieren. Dabei richten Sie Ihren Blick auf die Materialität des Pädagogischen, das know-how der AkteurInnen und machen die Ordnungen sozialer Praxis zum Gegenstand ihrer Analysen. Subjektivierungstheoretische Ansätze erforschen, wie Menschen zu Subjekten gemacht werden und sich selbst zu Subjekten machen. Prozesse der (Subjekt-)Bildung werden hier als historisch und kulturell codierte, durch Adressierungen und Anrufungen konstituierte und praktisch verfasste Prozesse betrachtet.

Im Seminar wollen wir uns mit grundlegenden Texten Praxis- und subjektivierungstheoretischer Ansätze beschäftigen und deren Bedeutung für die Erziehungswissenschaft reflektieren. Dann werden wir anhand beispielhafter empirischer Studien aus verschiedenen pädagogischen Handlungsfeldern der Frage nachgehen, welche Erträge eine solche Perspektive für das Verständnis von Erziehungswirklichkeit einbringt.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2021/22.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 ONLINE   11.10.2021-31.01.2022 3-4 Termine werden in Abhängigkeit der pandemischen Lage in Präsenz stattfinden.

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 66
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2021_250243@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_292989139@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
35 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 17, 2021 
Last update times:
Friday, July 9, 2021 
Last update rooms:
Friday, July 9, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=292989139
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
292989139