220008 15 Unterrichtsreihen, die gelingen (PFD) (SoSe 2021)

Contents, comment

In jeder Seminarsitzung wird ein Gegenstand aus der inhaltlichen Obligatorik des Kernlehrplans Sek. I NRW verhandelt und eine entsprechende Unterrichtsreihe diskutiert. Wir beginnen mit der Ur- und Frühgeschichte (5./6. Klasse) und schließen am Ende des Semesters mit Bundesrepublik und DDR nach 1945. Grundlage der Planung sind die Kriterien guten Geschichtsunterrichts mit dem Fokus auf einen problemorientierten Gegenwartsbezug. Das Seminar will einen inhaltlichen Überblick geben über das, was Studierende des Lehramts inhaltlich in der Schule erwartet.

Bibliography

Bitte lesen Sie die Schulbuchreihe eines Verlags zur Sekundarstufe I. In der Regel handelt es sich um drei bis vier Bände (5./6., 7./8., 9., 10. Klasse).
Außerdem: Bergmann, Klaus (2012): Der Gegenwartsbezug im Geschichtsunterricht (Methoden historischen Lernens). Schwalbach/Taunus.
Uffelmann, Uwe (1990): Geschichtsbewußtsein und problemorientierter Geschichtsunterricht. In: Goebel, Klaus/Hoffmann, Johannes/Lampe, Klaus/Tiemann, Dieter (Hrsg.): "Am Gespräch des menschlichen Geistes über die Jahrhunderte teilzuhaben…". Festschrift für Hans Georg Kirchhoff zum 60. Geburtstag. Bochum, S. 7-20.
Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2019): Kernlehrplan für das Gymnasium Sekundarstufe I (G8) in Nordrhein-Westfalen. Geschichte. Frechen: https://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/front_content.php?idcat=4900

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information
22-2.3_a_ver2 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Präsentation einer eigenen Unterrichtsreihe zu einem Gegenstand des Kernlehrplans nach Wahl.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2021_220008@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_253886660@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Saturday, April 17, 2021 
Last update times:
Tuesday, December 29, 2020 
Last update rooms:
Tuesday, December 29, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
practical seminar in teaching methodology didactics (PFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=253886660
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
253886660