996006 Workshop: The United States as a Developing Society: Analytical Perspectives (WS+BS) (SoSe 2011)

Inhalt, Kommentar

This three-week workshop is intended to provide historians and social scientists with an intense introduction to theoretical, historiographic, transnational, and comparative approaches that scholars of the United States use when examining the decades between the Civil War and World War I, the period of rapid economic development and cultural and political transformation when the foundations of the country’s twentieth-century power took shape. Participants should gain a basic understanding of the assumptions, at times unspoken, behind the ways that American historians write about and analyze the United States as a developing society. Participants will also have opportunities to present and discuss their own works-in-progress discuss them with visiting experts versed in the relevant themes.

Week 1, 17-18 June: Political Economy, Geography, Institutions, Culture
Instructors: Alan Lessoff (Illinois State University), BGHS Guest Professor and editor, Journal of the Gilded Age and Progressive Era; with Anna-Lisa Müller, BGHS.

Week 2, 24-25 Juni: American Development in Theoretical Perspective
Instructors: Richard Schneirov (Indiana State University), Fulbright Professor, University of Münster, with Alan Lessoff.

Week 3, 1-2 Juli:
1. “New Theoretical Approaches to Reconstruction and the Post-Civil War Era
Instructor: Kate Masur (Northwestern University)
2. “Immigration Policy, Ethnicity, and Racial Identity in the Post-Reconstruction Era”
Instructor: Jørn Brøndal (University of Southern Denmark)

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

People wishing to participate should write Prof. Alan Lessoff at alan.lessoff@uni-bielefeld.de or Anna-Lisa Müller at anna-lisa.mueller@uni-bielefeld.de.

Literaturangaben

Preliminary reading suggestions:
Closer to the date, we will provide a detailed schedule with specific readings for each unit. These readings introduce the various participants or were suggested by them. We will make these available via the StudentIP system or in a Semesterapparat as soon as possible:

Lessoff, Alan, with Catherine Cocks and Peter Holloran. Introduction to Historical Dictionary of the Progressive Era. Lanham, MD: Scarecrow Press, 2009. Pp. xxvii-l

Lessoff, Alan. “Progress before Modernization: Foreign Interpretations of American Development in James Bryce’s Generation.” American Nineteenth Century History 1, n. 2 (Summer 2000): 69-96.

Masur, Kate. “‘A Rare Phenomenon of Philological Vegetation’: The Word ‘Contraband’ and the Meanings of Emancipation in the United States.” Journal of American History 93 (March 2007): 1050-84.

Schneirov, Richard. “Class Conflict, Municipal Politics, and Governmental Reform in Gilded Age Chicago, 1871-1875.” German Workers in Industrial Chicago, 1850-1910. Eds. Hartmut Keil and John B. Jentz. De Kalb: Northern Illinois University Press, 1983. Pp. 183-205.

Schneirov, Richard, “Thoughts on Periodizing the Gilded Age: Capital Accumulation, Society, and Politics, 1873-1898,” and rejoinder to responses by Rebecca Edwards and James L Huston, Journal of the Gilded Age and Progressive Era 5 (July 2006): 189-240.

Zolberg, Aristide R. “Seward’s Other Follies.” In Zolberg, A Nation by Design: Immigration Policy in the Fashioning of America. Cambridge: Harvard University Press, 2006. Pp. 166-98. (Suggested by Jørn Brøndal.)

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Stream A    
Geschichtswissenschaft / Master (Einschreibung bis SoSe 2012) Mastermodul 4.1 Wahlpflicht 1. 2. 3. 7.5 scheinfähig studierbar als Theorieseminar Transnational  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Einschreibung bis SoSe 2014) Modul 4.7 Wahlpflicht 1. 2. 3. 4. 6 scheinfähig studierbar als Theorieseminar Transnational  

Keine Konkretisierungen vorhanden
Kein E-Learningangebot vorhanden
registrierte Anzahl: 1
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2011_996006@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_23857319@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
Keine Studierenden per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Freitag, 11. Dezember 2015 
Letzte Änderung Zeiten:
Donnerstag, 26. September 2013 
Letzte Änderung Räume:
Donnerstag, 17. Februar 2011 
Art(en) / SWS
Workshop (WS) + Blockseminar (BS) /
Einrichtung
Bielefeld Graduate School in History and Sociology
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=23857319
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
23857319