231112 Interkulturelle Kinderliteratur - ein Mittel der Sprachförderung in der Grundschule? (S) (SoSe 2011)

Contents, comment

Gerade in der Grundschule, der "Schule für alle", treffen Lehrkräfte auf eine sprachlich und soziokulturell heterogen zusammengesetzte SchülerInnenschaft, was neue Anforderungen an die Vermittlung schriftsprachlicher Kompetenzen stellt. Das gilt selbstverständlich auch für das Heranführen an das Lesen. Dieses Seminar will der Frage nachgehen, inwiefern sich der Aufbau von Sprach- und insbesondere von Lesekompetenzen durch den reflexiven Umgang mit sprachlicher und kultureller Heterogenität anhand aktueller Kinderliteratur unterstützen lässt. Demgemäß werden zunächst grundlegende Kenntnisse zu Spracherwerbsprozessen im mehrsprachigen Kontext erarbeitet, um so fundiert unterschiedliche Wege der Leseförderung an der Grundschule in Augenschein nehmen zu können. Insbesondere interkulturelle und mehrsprachig vorliegende Kinderliteratur wird behandelt werden.

Requirements for participation, required level

keine

Bibliography

Es steht ein Semesterapparat in der Bibliothek zur Verfügung, weitere Arbeitsmaterialien werden in der ersten Seminarsitzung vorgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 C0-269 04.04.-15.07.2011
not on: 4/25/11 / 6/13/11

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3L   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  

Aktive Teilnahme, was bedeutet: Regelmäßige Anwesenheit und Übernahme von Arbeitsaufträgen (Referate, Aufgabenstellungen)

No eLearning offering available
Registered number: 47
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2011_231112@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_22878161@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Monday, February 28, 2011 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=22878161
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
22878161